E
I måndags skulle vi byta golv i köket och hade tagit bort alla bänkskåp innan vi gav oss i kast med den gamla mattan som låg där. När den väl var ute fick masoniten följa samma väg, under den upptäcktes ca fem bräder som behövdes bytas och när väl den första kom upp öppnade sig avgrunden... Det växer svamp under golvet! :'(

Vi bröt upp hela golvet och upptäckte då att stockarna låg direkt på marken och en av stockarna var så murken att den kunde brytas av med handkraft. :o Nu har vi fått gräva ut det mesta av jorden, men vi ser ju att det är mer som måste bort och vi har ingen aning om var det ska sluta. :-/ Huset är från 1800-talet och renoverades senast(?) på 60-talet, delar av köksgolvet byttes troligen då eftersom det varit reparerat.

Just nu har vi en stor grop där köket tidigare fanns och Anticimex kommer ut nån gång i morgon för att se vad det kan vara för svamp. För tillfället ligger allt jobb nere och vi känner mest bara en stor hopplöshet. En vecka kvar av semestern att försöka återställa någorlunda?

Bortsett från att få bort det som är angripet och gräva ur grunden, vad kan vi mer göra och vad är värt att tänka på innan vi kommer så långt att vi kan få upp ett golv igen? Grusbädd, markduk, isolering, mer?

Vi hade ut egen besiktningsman innan köpet, men det fanns ingen inspektionsmöjlighet av grunden annat än utvändigt. Han försökte så gott det gick att se något genom ventilerna men kunde inte se så mycket. Sen skickade försäkringsbolaget ut en egen besiktningsman för försäkringens skull och inte heller han hittade något anmärkningsvärt bortsett från att det inte gick att inspektera grunden. :P

Någon som har erfarenheter av liknande?

Ja, det kunde lika gärna vara min text..vi har exakt samma förlopp och situation i vårt hus!
Byggt mitten 1800 och fungerat i alla år tills en felaktig "renovering" 1982 >:(
Anticimex backade direkt pga friskrivning i "varudeklarationen" från mäklaren.
Ett oberoende labbtest visade dock på "ofarlig" källarsvamp, så då återsod bara allt arbete.....
Då jag aldrig går halva vägen med något så blev/blir det ett gör det själv paketet med renovering av hela golvet i bottenvåningen..

* Rivning av hela golvkonstruktionen. Det blev ett (7-he...tes vinterbål ;))
* Renovering av timmersyllen runt alla väggar.
* Urgrävning av grunden till kryphöjd.
* Dränering på tomten runt huset.
* Förbättrad ventilation (kattgluggar)
* Avgrusning och plast i grunden.
* Nya bärlinor,bjälklag,isolering,golvplank.

Sedan återstår att hålla koll på klimatet och vara aktsam på förändringar i grunden.
Skulle det ske förändringar så får jag ta ställning till någon mekanisk/elektrisk åtgärd då, men min mening är att det ska fungera utan yttre apparater.

Man blir lätt knäckt vid första stöten, men inget är omöjligt.
Det tar dock alltid tid, mycket mer än man tror från början.
Fördelen med eget arbete är att man vet att inget fusk förekommer och så sparas ju ett par kronor på köpet.

En återställning på en vecka är nog tyvärr en utopi..

E
Jodå, nog är det ett önsketänkande att få det fixat på en vecka men är man ändå igång med att önska så... ;) Jag misstänker att vi kommer att utsättas för exakt samma sak, men med hösten i antågande och vintern efter den så undrar jag om det går att göra klart exvis köket så det är beboeligt i vinter och fortsätta med resten nästa sommar? Vi flyttade ju in i vintras och bor redan med en massa flyttkartonger upp över öronen eftersom vi ville/trodde kunna fixa väggar mm innan vi började packa upp allt. :(

Som tårta på tårta har vi då våra fyrbeningar som glatt ska vara med överallt där det går och hjälper till att dra skiten runt och med sig. Nu har vi stängt av kök och matrumsdelen, men varje gång vi ska se ngt på TV måste vi passera eländet, för att komma åt ugnen får vi stå i en grop(gjuten platta vid stocken), kyl och frys står pitoreskt i vardagsrummet bredvid soffan. Vi funderar på att flytta upp i enda tillgängliga rummet på vinden och använda vårt rum till att försöka få plats med allt det andra. Just nu ångrar jag verkligen husköpet! :-/

Men, men, i morgon är en ny dag... ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.