3 004 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Grundvattenläckage i grunden vid 100års regn
I samband med ett exceptionellt skyfall för några veckor sedan fick vi ett läckage genom grunden (murade betongsten) där avloppsledningen går ut genom grunden. Det kan vara en tillfällighet att läckan uppstod just där men förmodligen inte. Läckaget drog med sig en del sand så det går att se hur vattnet runnit.
Först tänkte jag gräva upp utanför, men där ligger en gjuten entretrappa. Nu funderar jag på att bila upp innefrån och fylla med skum. Kommer detta hindra fukt att tränga in i grunden utifrån?
Alternativa förslag till åtgärder?
Gut
Först tänkte jag gräva upp utanför, men där ligger en gjuten entretrappa. Nu funderar jag på att bila upp innefrån och fylla med skum. Kommer detta hindra fukt att tränga in i grunden utifrån?
Alternativa förslag till åtgärder?
Gut
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Om huset är så gammalt som 100 år kan det ju vara dags att göra om genomföringarna. Troligtvis är väl avloppsgenomföringen gjord tidigast 60- eller 70-tal
Huset är byggt 1979. Jag har nu sett att det inte är vid genomföringen det läcker, utan det det är är i en spricka 5cm ifrån. Jag är bekymmrad för att bara delvis täta sprickan så att fukten kan fortsätta in i grunden närmast marken.Johan Gunverth skrev:
Gut
Klicka här för att svara