Alltså, först en ordentlig disclaimer. Jag har nyligen köpt mitt första hus. Jag är en total nybörjare. Min morfar var å andra sidan snickare och byggde sina egna hus, möbler och gud vet allt. Jag hoppas på genetisk överföring ;)

Hur som helst - jag har ett problem. Som jag skrev så har jag (och min fru) just köpt vårt första hus. En gammal villa från 1937 som står på en betongplatta. Bottenvåningen är till största delen oinredd men hall och ett rum har reglats upp och under besiktningen sa säljarna att de känt jordlukt. Vi ryckte lite på axlarna, fukt hade trängt upp genom plattan och vi tänkte ändå byta till rejäla och slitstarka klinkers det första vi gjorde oavsett (småbarn och hundar kräva denna golvbeläggning för att parafrasera). Nå. När vi fått tillträde öppnade vi först upp på ett ställe och nog var det fuktskadat. Jaja, ingen ko på isen, tänkte vi och pratade med våra hantverkare som sa "Ja jävlar, där är det någon idiot som lagt in mineralull och takpapp" på hantverkares vis.

Men sen hände något spännande. Jag öppnade upp en annan tröskel och insåg att det var hål. Rakt ner. Betonggolvet som jag satt på tog slut och började igen efter en decimeter. Nedanför var det lite sand, lite sten, lite träflis. Hmmmm. Något är fel. Ytan ser ut att vara kapad med... tja, vinkelslip kanske? Helt spikrak. Men det är hål. Sa jag att det var hål? Betongen ser ut att vara kanske 70mm och under den är det asfalt blandat med sten (skulle jag tippa, kan ju var tjära) ett lager. Även det itusågat. Vad är det jag tittar på?

Fel som in i helvete är det i alla fall och när man väl hade fått loss tröskeln så såg man också att väggen intill hade vittrat sönder. Hmmm. Vad fan är det de har sågat i egentligen? Ursäkta en yngling men det här måste ju vara helt åt helvete. Några ideer?

nide skrev:
Några ideer?
Har du ingen nytta av hålet så kan du gjuta igen det ;)
gaia

gaia skrev:
Har du ingen nytta av hålet så kan du gjuta igen det ;)
gaia
Haha. Ok. Kul. Men allvarligt talat. Om det kryper fukt genom betong så är ju inte det något emot vad som kryper genom ett HÅL.

Funderar på vad jag ska göra? Dolt fel?

det var kanske någon före dej som ville kolla vad som finns under golvet och återställde inte dom ingrepp som blev gjorda. Det är inte säkert att det var säljarna som gjorde det eller ens viste om det. Dom har i alla fall berättat att det fanns jordlukt där så dom hade inte tänkt att lura dej på något sätt.
Nu har du hittat orsaken till lukten och det är bara att fixa hålet och vara glad att det inte var värre än så.
I övrigt så undviker man att ha träkonstruktioner lagda direkt mot betong som har kontakt med jord. Om träväggar är mycket skadade och om det finns ingen fuktspärr (tjärrpapp eller liknande) mellan betonggolv och trävägg så är det ett byggfel, skulle jag tro, och då är det den som byggde dom träväggarna/huset anno 1937 som ska stå för kostnader :-/.

Är det inte mer än detta hål så skulle jag inte slösa med energi på att söka efter den skyldige som ska betala för litet grus och några kilo cement och ett par timmars jobb för att få det fixat. Lägg helre tid på att ta reda hur man gör ;).
Du ska kanske vänja dej att det är svårt att få skador i gamla hus godkända som dolda fel och få NÅGON ANNAN att stå för reparationskostander. Det är lika bra att du själv tar ansvar för husets underhåll och välkommen i gänget av husrenoverare :)
gaia ( bor i huset från 1938)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.