Alltså, först en ordentlig disclaimer. Jag har nyligen köpt mitt första hus. Jag är en total nybörjare. Min morfar var å andra sidan snickare och byggde sina egna hus, möbler och gud vet allt. Jag hoppas på genetisk överföring ;)

Hur som helst - jag har ett problem. Som jag skrev så har jag (och min fru) just köpt vårt första hus. En gammal villa från 1937 som står på en betongplatta. Bottenvåningen är till största delen oinredd men hall och ett rum har reglats upp och under besiktningen sa säljarna att de känt jordlukt. Vi ryckte lite på axlarna, fukt hade trängt upp genom plattan och vi tänkte ändå byta till rejäla och slitstarka klinkers det första vi gjorde oavsett (småbarn och hundar kräva denna golvbeläggning för att parafrasera). Nå. När vi fått tillträde öppnade vi först upp på ett ställe och nog var det fuktskadat. Jaja, ingen ko på isen, tänkte vi och pratade med våra hantverkare som sa "Ja jävlar, där är det någon idiot som lagt in mineralull och takpapp" på hantverkares vis.

Men sen hände något spännande. Jag öppnade upp en annan tröskel och insåg att det var hål. Rakt ner. Betonggolvet som jag satt på tog slut och började igen efter en decimeter. Nedanför var det lite sand, lite sten, lite träflis. Hmmmm. Något är fel. Ytan ser ut att vara kapad med... tja, vinkelslip kanske? Helt spikrak. Men det är hål. Sa jag att det var hål? Betongen ser ut att vara kanske 70mm och under den är det asfalt blandat med sten (skulle jag tippa, kan ju var tjära) ett lager. Även det itusågat. Vad är det jag tittar på?

Fel som in i helvete är det i alla fall och när man väl hade fått loss tröskeln så såg man också att väggen intill hade vittrat sönder. Hmmm. Vad fan är det de har sågat i egentligen? Ursäkta en yngling men det här måste ju vara helt åt helvete. Några ideer?

nide skrev:
Några ideer?
Har du ingen nytta av hålet så kan du gjuta igen det ;)
gaia

gaia skrev:
Har du ingen nytta av hålet så kan du gjuta igen det ;)
gaia