Jag har läst att man bör ha fiberduk mot marken under dräneringslagret och betongplattan när man gjuter grunden till huset. Nu sa våran byggledare att det inte var nödvändigt på våran  tomt. Kan man lita på detta eller ska man alltid lägga dit fiberduk oavsett markförhållanden?

Om ni tex har bärlager, sten eller kross under dräneringen, dvs material som det inte växer något i så behövs ingen duk. Har ni däremot mark som innehåller någon typ av jord så måste ni skärma av detta för att undvika att materialet under grunden ruttnar.

Sylvester skrev:
Om ni tex har bärlager, sten eller kross under dräneringen, dvs material som det inte växer något i så behövs ingen duk. Har ni däremot mark som innehåller någon typ av jord så måste ni skärma av detta för att undvika att materialet under grunden ruttnar.
Undvika att materialet ruttnar?? Det översta lagret på marken skall givetvis grävas bort innan man fyller bärlager eller kapilärbrytande lager. Geoduken är till för att de olika materialen inte ska blanda sig med varandra och på så sätt omintetgöra sedd olika dunktioner.

Ok, jag uttryckte mig klumpigt.

Det jag menade är att om man har ett välpackat lager kross så behövs det ingen ytterliggare tätning i form av en duk innan man lägger dräneringsgruset under plattan.

Självklart ska man gräva bort material som kan ruttna under plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.