Har källarvåning som bara haft 27m2 gjutet golv.Resterande 53m2 har grävts ur eftersom,det är gjuten sula runt hela huset på samma djup men antagligen av kostnadsbesparing(huset byggt 1951)så har man struntat i de 53m2 och bara låtit dem vara.Är nu klar med utgrävningen o vill isolera+gjuta platta för att sedan inreda dessa rum.Huset ligger på en rullstensås så vi har inga problem med fukt däremot radon..Frågan är:Hur mycket bör man isolera under plattan?Hur tjockt m betong?Vi vill ha trägolv och bör man då även isolera mellan platta och trägolv?Vi ska inte ha golvvärme bara element är det tänkt..HJÄLP!  :-/

Jag är ingen expert på detta men som det låter så står huset på väggarna och du har så att säga ett "löst" golv i mitten. I sådanna fall skulle jag vilja ha 10 cm grus i botten, sen 20 cm isolering avslutat med 10 betong. Ovanpå betongen skulle jag lägga platons inomhusmatta eller dylikt och sen trägolvet. Kom ihåg att ventilera sockeln runt om mattan så ev fukt kan ventileras ut

Hej!
Om du vet att du har hög radonhalt så kan du ju även gjuta ner "radonslang" för att kunna ventilera ut detta. Det finns trådar kring detta. Denna läggs då ner i grusbädden.

Vad jag har förstått så fungerar en vanlig dräneringsslag 58mm.

Hur mycket isolering man har beror väl på hur välisolerat man vill ha (och hur mycket man orkar/kan gräva ur) och om man tex ska ha golvvärme som riskerar att sticka neråt i marken.

/H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.