Hejsan!
Någon som har uppfttning om prisskillnaden för en krypgrund vs. gjuten platta ca 100 m2?
MVH Jim

Platta på 100 kvm brukar kosta ca: 250.000 färdigt inkl singelbädd.rör.golvvärme och betong. Det som kan tillkomma är om det är omfattande markarbete.

Sen kan det säkert variera vart i landet man bygger!

Nu vet inte jag vad torpargrund kostar, men det är billigare än platta på mark. Dock är det viktigt att räkna in de saker som du inte "automatiskt" får med torpargrund.

- Isolering
- Bjälklag
- Golvvärmeslingor

Om du då jämför äpplen o äpplen så tror jag att skillnaden är mindre än vad man tror.

Det tror jag med. Sen känns det som om det är mer strul med torpargrunder

Ja jag har lite den känslan också...

mats_o skrev:
Det tror jag med. Sen känns det som om det är mer strul med torpargrunder

Ja, fast det är ju nästan politiskt självmord att säga i detta forum :D

Mikael_L
Kompisens platta ca 100 kvm, kostade 170.000. Det var med allt, schakt, material, golvvärme. Fast pris en bit utanför Umeå. Dock fanns det V/A i marken, behövde endast flyttas några meter åt sidan.

Krypgrund är billigare men jag håller med om att många glömmer att t.ex. ett extra bjälklag kostar en slant, vid krypgrundsbygge alltså. Vilket utjämnar prisskillnaden lite.

Skillnaden i kostnad kan bli väldigt stor om man kan göra en större del av arbetet själv, men bara för den ena sortens grund. (om man t.ex. kan mura men inte gjuta)

Jag tycker båda grundtyperna har sina för och nackdelar. Men markförhållanden kan givetvis göra en av dom olämplig alternativt dyr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.