Jag blev muntligt lovad att plattan skulle kosta 1800 kr/kvm om de fick göra den på rulland timme. Fakturan blev på 2300 kr/kvm. Är inte det grymt dyrt. Speciellt när de är 150 kvm platta(500*150=75000). Vad kan jag gära som kosument? Har våran muntliga överrenskommelse någon bäring rent juristiskt? Vad är normalpris kr/kvm för en platta?

/R

Tycker inte att det låter speciellt dyrt vi betalade liknande för våran platta 180/kvm = 350000kr inkl markarbete och golvvärme :)

Betongen tror jag att vi betalade 1500kr/kvm

lier skrev:
Tycker inte att det låter speciellt dyrt vi betalade liknande för våran platta 180/kvm = 350000kr inkl markarbete och golvvärme :)

Betongen tror jag att vi betalade 1500kr/kvm
Nu tror jag snarare att du menade 1500 kr/kubik för betongen, inte per kvadrat. Med en platta på 100mm går det åt ca 0.1 kubikmeter betong per kvadratmeter man gjuter, och då blir det kring 150 kr/kvm för själva betongen. Ni betalade ca 1950 kr/kvm totalt, dvs inkl markarbete.

Huruvida 1800 eller 2300 kr/kvm är rimligt eller inte beror ju som sagt på om det är inkl eller exkl markarbete.

Ja givetvis så menar jag kubik :-[ ;D

Om det är inklusive markarbete så låter det inte onormalt dyrt, men som sagt. helt beroende på hur omfattande markarbetet var?

Jag har gjort hela plattan själv inklusive VA, el, golvvärme och radon. Visserligen har jag kontakter på byggvaruhus och grossister med diverse rabatter men vår platta är 170 kvm och den har kostat ca 100000:- inklusive markarbeten och allt. I offerten vi fick från en grundfirma stod det 240000:- och då inkluderas 30 cm fyllning. Vi fick fylla 1m på vissa ställen med makadam.........

Håller med föregående att det beror mycket på markarbeten. Dessa kan bli dyra!

Betongen (vibbfri K40) betalar vi ca 1000:-/kubik för...........

Skiljer nog på priser i olika städer också.

Lycka till

Jag har också gjort hela plattan själv (125 m2=15 m3 betong) inklusive VA, el, golvvärme, isolering och makadam samt pumpbil till betongen för runt 60 000:- inklusive markarbeten och allt.

Mikael_L
jennyrikard skrev:
Jag blev muntligt lovad att plattan skulle kosta 1800 kr/kvm om de fick göra den på rulland timme. Fakturan blev på 2300 kr/kvm. Är inte det grymt dyrt. Speciellt när de är 150 kvm platta(500*150=75000). Vad kan jag gära som kosument? Har våran muntliga överrenskommelse någon bäring rent juristiskt? Vad är normalpris kr/kvm för en platta?

/R
Men har ni frågat varför det blev mer än utlovade 1800/kvm då? Vad fick ni för svar?

Om anledningen var jättestora stenar, sprängning elller något annat oförutsägbart så är det kanske inte så mycket att dividera om. Har dom ingen riktig anledning tycker jag att ni borde försöka ligga på lite åtminstånde, och vara lite besvärliga. Det är ju ändå _era_ pengar för tusan.
Kanske mumla något om Sverker Olofsson ;D

Sen kan jag säga att min kompis fick en platta på ca 100 kvm för 170' .
Då ingick "allt" dom kom med sina maskiner, schaktade, fyllde, la in rör och gjöt.
Inget komplicerande dök upp under arbetets gång.
Plats västerbotten.

Så det första pris ni blev lovade är ganska likt min kompis. Men om ni bygger t.ex. i sthlm antar jag att priserna kan dra iväg ännu mer.

Mikael_L
Kan också nämna att en muntlig överenskommelse är precis lika bindande som ett skriftligt avtal, juridiskt sett. Dock jäv**gt mycket svårare att bevisa, om man försöker dra det "hela vägen". Men om din kompis, som är polis till yrket, råkade vara med då ni snackade och överenskommelsen gjordes, så underlättar det ju betydligt ;D ;D ;D

//ML

Om inte jag missminner mig, (vilket kan vara lätt med tanke på ålder) så gäller inte muntliga avtal vid fast egendom!

Mikael_L
Ja, det stämmer precis, vissa saker har begränsningar i vad som kan avtalas, och hur det kan avtalas. Nu vet jag inte vad som gäller för fast egendom (vad menas med fast egendom förresten, fastighet och byggnad låter som sånt bl.a.).

Men iaf, generellt gäller muntliga avtal som skriftliga. Skriftligt är dock bra att ha i sin hand _om_ man måste gå till domstol någongång!

Vissa saker går inte alls att avtala bort, t.ex. konsumentköplagen. Om du köper en pryl från elgiganten och du och säljeren är helt överens om att slopa garantin, så kommer du ändå att ha en garanti, då det inte går att avtala bort (varken muntligt eller skriftligt).

Det är klurigt det där med lagar... :o

Men ett jobb som det trådskaparen beskriver borde väl kunna avtalas om?, eller...?

//ML

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.