2 335 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skulle krypgrund funka för mig?
Jag planerar bygga hus inom ett par år, men funderar på grunden. Där jag vill ha huset är det sluttning, med endast ett tunnt jordlager på max 50cm. Det sluttar ganska mycket, det är långt över en meter höjdskillnad i framkant och bakkant den plats där jag vill ha huset. Någon källare finns det förstås inte plats för, och jag funderar på vilken typ av grund som skulle passa. Att gjuta platta verkar lite omständigt, antingen får man spränga eller så får man gjuta upp över en meter i ena änden.
Funderar på krypgrund i stället, men skräms av de fuktproblem som folk verkar ha. Jag vill inte ha någon avfuktare som står och går dygnet runt, det känns som en nödlösning.
Skulle jag kunna bygga huset på "pelare" av tex lecablock? Det skulle innebära mer eller mindre fritt luftflöde under huset, visserligen mer i ena änden men åtminstone nästan en halvmeter i andra änden. Detta borde väll hålla fukten undan? Har sett ladugårdar byggda på det viset, men det kanske är olämpligt för bostadshus?
Edit: Dessa "pelare" skulle alltså stå direkt på berget, stadigt och bra
Funderar på krypgrund i stället, men skräms av de fuktproblem som folk verkar ha. Jag vill inte ha någon avfuktare som står och går dygnet runt, det känns som en nödlösning.
Skulle jag kunna bygga huset på "pelare" av tex lecablock? Det skulle innebära mer eller mindre fritt luftflöde under huset, visserligen mer i ena änden men åtminstone nästan en halvmeter i andra änden. Detta borde väll hålla fukten undan? Har sett ladugårdar byggda på det viset, men det kanske är olämpligt för bostadshus?
Edit: Dessa "pelare" skulle alltså stå direkt på berget, stadigt och bra
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tycker det låter som om du behöver en enkel plintgrund jag.
Borra ned fästen i berget sätt i järn och vanliga papprör för gjutning och gjut plintar upp till en plan nivä. bygg nu huset ovanpå alltihopa
Borra ned fästen i berget sätt i järn och vanliga papprör för gjutning och gjut plintar upp till en plan nivä. bygg nu huset ovanpå alltihopa
Ja, men det blir ju samma sak som att mura pelare, fast enklare och smartare. Hade glömt att man kunde göra på det viset. Men funkar den typen av grund utan problem? Är det något speciellt man måste tänka på?mats_o skrev:
Fick den ju gjord till det här huset men har nu bott på den i nio år utan problem och då står våra plintar i grus/pinmo och inte massivt berg.
Sommarstugan föräldrarna hadde när jag var liten stod på plintar mot berg. Där var det ca 20-30 cm i ena ändan och 2 meter i andra. Inga problem där inte plus att vi hadde ett gigantiskt vedförråd
Sommarstugan föräldrarna hadde när jag var liten stod på plintar mot berg. Där var det ca 20-30 cm i ena ändan och 2 meter i andra. Inga problem där inte plus att vi hadde ett gigantiskt vedförråd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden