Jag har nu min mätstation och tre externa givare av bättre sort.
Det blir en loggbok på värdena framöver. (en ute och två i grunden)

Ge mig klara riktlinjer på vad som är ok och när det kan innebära risker angående olika temp och rf värden.

He he, kul rubrik TorpAnders

Du ska hålla RF under 70% säger alla och allt jag läst.
Inbillar mig också att luften måste få cirkulera under huset.
En stängd grund mår inte bra.

Det är mina tankar i alla fall :)

Du ska dessutom skaffa en tabell över max. fuktigheten vid resp. temperatur så att du kan räkna om RF till absolutfuktighet.

Bra att det sitter en givare utomhus, för du kan inte få lägre abs. fuktighet inomhus än utomhus med mindre än att du använder en avfuktare. Men jag tycker du ska sätta en givare inomhus också.

När du har värdena i abs. fuktighet så kollar du att de inte är mer än 4g/m^3 högre inomhus än utomhus. Är de det så är ventilationen otillräcklig.
Sedan kollar du om du har ngt fukt tillskott i grunden.

Tack
Äntligen lite respons!
Förvånansvärt lugnt annars med tanke på hur mycket som ämnet fuktgrunder ventileras här inne på detta forum!?

Inom försvaret där man hållit på med fuktkontroll i närmare 50 år säger man att man vill ha 50% för att vara säker. Dvs inget rostar, inget möglar och skadedjuren = råttorna otrivs. Även om man också säger att 60% bör räcka. Sen blir det inga "torrsprickor" i gummi av torr luft utan det beror egentligen utav påverkan från ozonet.

Hur är det med varaktigheten? Jag har ofta hört att man ska hålla sig under 70% rf för att vara på den säkra sidan och det stämmer säkert. Men jag tvivlar starkt på att det finns någon uteluftsventilerad krypgrund som ligger därunder 365 dagar om året. (Förutom om det finns en varm murstock eller nåt annat som värmer upp den.)

Jag köpte också givare för några veckor sedan för att kunna hålla lite koll. Sedan dess har rf i grunden varierat mellan 67-88%, vilket i stort sett följer rf utomhus om man korrigerar för temperaturskillnaden. (Temperaturen i grunden har legat på 13-14 grader.)

Krypgrunden i fråga är byggd 1986 och inga tecken på fuktskador finns.

Bigfoot skrev:
Jag köpte också givare för några veckor sedan för att kunna hålla lite koll. Sedan dess har rf i grunden varierat mellan 67-88%, vilket i stort sett följer rf utomhus om man korrigerar för temperaturskillnaden. (Temperaturen i grunden har legat på 13-14 grader.)

Krypgrunden i fråga är byggd 1986 och inga tecken på fuktskador finns.
Det är mycket positivt att den korrigerande fukthalten i grunden är inte högre än i uteluften :). Mögel brukar trivas bäst i temp över 15 grader och fukt över 70% men det är kallare i din grund så det är bara bra :).
Vi hade 11-14 grader i vår grund som var problemfri tills en golvbrunn började läcka. Vi skaffade mättare efter skadan har skett för att hålla bättre koll på grunden. Om vi haft mätaren innan så skulle vi se att den korrigerade fukthalten i gunden är högre än ute och skulle kunna upptäcka läckan tidigare.
Förhållanden i grunden varierar med årstider men så länge det är inte fuktigare inne än ute och ingen mögel syns så fungerar ju allt bra :)
gaia
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.