M
Mats: Tänk på att du inte bara ska fylla 80 m2 heller utan du måste ju ha en bit utanför så att massorna ligger kvar och slänterna kommer ju också att "kosta" matrial. räkna med att du vill ha 1-1.5 meter runt om plattan så blir det ca 110m 2 att fylla upp plus slänterna så en 5-600 m3 massor låter nog troligt som underlag. Jag gjorde en snabbkoll på nätet och fick det till ca 100kr/m3
4 svar · 8,2k läst
M
Mats: Hej och välkommen till forumet. Minns jag rätt så brukar de flesta ta till blästringen men prova med sökfunktionen så ska du få en hel del träffar i ämnet
1 svar · 1,2k läst
ylven
ylven: Om man vill känna sig säker i en källare så ska man bara putsa väggen samt måla med genomsläpplig färg. Allt annat kan gå bra om man har tur, men det ska till mycket otur om det börjar mögla direkt på målad puts (om det inte är plastfärg).
1 svar · 2,3k läst
F
fredwel: Hej! Har en låg (1 block/20 cm) lecamur som är slammad på utsidan och som jag ska återfylla mot. Den står på en betongplatta. Räcker det att lägga lite dräneringssingel närmast eller måste jag ha något annat mellan lecamuren och jordmassorna? Kan tillägga att plattan muren står på är dränerad med singel och slang enligt konstens alla regler. /fredrik
0 svar · 2,7k läst
swecul
swecul: hmm...kommer det göra någon skillnad, med tanke på den lilla ytan som blir att ha murbruket på är jag tveksam till det... möjligtvis om det var nåt supermurbruk typ PL400...
23 svar · 56,1k läst
J
jon_h: [citat] Nej, den har något bättre än de lägre klassningarna.
8 svar · 7,6k läst
1
190Ecosworth: Själv har jag murat en ram i leca runt det jag ska gjuta som kommer ingå i plattan funkar kanon.. man slipper kostnad för virke till form, samt att det går åt mindre betong och man behöver inte lika stor kantbalk.
9 svar · 9,9k läst
J
Jaz: Ska bygga hus med 2 byggnader bredvid, ett staal samt ett garage. I huset ska jag ha 400 kantblock då jag ska ha 300 isolering och golvvärme, men detta ska jag ju ej ha i de 2 öviga. Frågan är. kan jag då välja 300 block och hur ser det ut med höjden på grunden då? och hr lite isolering kan jag ha i de andra 2?
0 svar · 2,1k läst
D
DrKassler: Hej! Borrade 20 hål igår med bergsborren och hällde i snigamit, några sprickor har uppkommit men eftersom snigamiten är verksam upp till 2 dygn blir det till att vänta tills i morgon kväll innan vi vet hur det gick. Jag är tveksam så här långt! ossie_k, jag har pm'at dig, det låter mycket intressant! Vad är EPS-cement, behövs det bara kapillärbrytande skikt då? Kostsamt
8 svar · 3,1k läst
·
L
ltz: Ok, har efter mycket sökande hittat snarlika svar vad det gäller taktegel som fyllnadsmassa. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13101-taktegel-som-fyllnadsmassa.html Huset ovan har väggar av både "gammal" och moderna tegelstenar (fasad i halvtegel) Hur lämpar sig dessa som grund? Hur enkelt är det att göra någon form av på-platsen kross av sådana väggar?
1 svar · 2,1k läst
M
Mats: Bäst är ju att göra någon typ av stödjande kant. Tex tippa lite fyllningsmassor så att ni får en vall att fylla gruset mot. Tänk bara på att göra dräneringen under gruset först
1 svar · 2,2k läst
M
Mats: När det gäller L-element så kostar de ordentligt om man köper färdiga. Gör man egna så blir det det klart billigare men kräver då en hel del jobb istället
7 svar · 4,0k läst
V
_Valle_: Haha, ja... bara det att den felaktiga pålen ligger 0,7m från tomtgräns... och detaljplanen och bygglovet ger endast tillåtelse att bygga garage minst 1m från tomtgräns.... Hade varit bättre om det varit en påle på andra sidan garaget som var felslagen, alltså in mot tomten, då hade jag kunnat bredda garaget. Men nu är jag alltså begränsad till 1m krav mot tomtgränsen. ;( /V
2 svar · 1,3k läst
G
gaia: skadorna kan ha olika orsaker allt från ostabil grund=sättningar till källskador. Ta hjälp för att bedömma och bestämma åtgärder gaia
2 svar · 1,8k läst
A
annjo: När vi köpte vårt hus fanns det ingen lucka till grunden. Vårat krav var att en lucka skulle tas upp så en besiktnignsmannen kunde komma ner. Luckan tog vi upp i ett skafferi så att inget synligt golv blev förstört. En besiktningsman kan känna på lukten direkt att det är fukt i grunden och dessutom mäter de också. Eftersom huset är gamalt kan det mycket väl finnas fukt men det går
2 svar · 1,2k läst
Consensus
Consensus: Nä det är aldrig bra att frillägga en hel grund. Man tar en sektion i taget om det ska göras rätt.
3 svar · 3,4k läst
N
Nyström: Sitter och räknar lite på vad ett enplanshus med källare skulle kosta. Min fråga är enkel men kanske svårare att svara på. Hur mycket skulle det kosta mellan tummen och pekfingret att bygga en källare på cirka 70 kvm och en markvåning på cirka 150 kvm? Kanske ska tilläggas att den totala ytan är fördelat på ett "normalt" antal rum, så överdrivet många väggar är det inte!
0 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Aha, nej, själva stenarna kan vara av lättbetong. Vad det gäller puts så tycker jag att du ska läsa här.
9 svar · 4,6k läst
D
imported_Byggaren: Rent allmänt är det skillnad om det är hål på långsidan eller kortsidan av huset. Kortsidan är sällan utsatt för någon last uppeifrån utöver väggtyngden. Långsidorna är oftast utsatt för last från tak, väggar och bjälklag. I det här fallet med två hål som är 10 resp. 7 cm i diameter är det försumbart var du tar dem, om du så tar dem precis i överkant på muren och
1 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har själva en murad grundmur i leca på tre sidor av huset. Detta är dyrare än att sätta kantelement men vi hade för högt för sådana. Innanför fylldes upp med kross, makadam o grus/sand innan isoleringen las på och plattan göts. Förstår inte riktigt varför du skall ha lecakulor. Är det billigare? Går det att padda detta material? Jag kan inte ge dig några mer råd då jag inte
5 svar · 2,3k läst
pinebar
pinebar: I dagens läge känns det som att det alltid är en bra idé att välja den tjockare varianten om man velar om hur mycket isolering man ska ha. /pinebar
4 svar · 4,4k läst
J
jakim: Vi ska bygga en enplans villa på en sluttningstomt som består av poröst berg med sand och stenar utanpå. Berget är i dager lite här och där så man måste inte gräva speciellt djupt för att få hela berget i dager. Tomten sluttar ca 1,5 m på husets längd. Jag antar att man måste fylla. Hur skulle en grund till en dylik tomt kunna se ut om man är optimistisk och tänker att man inte
0 svar · 2,4k läst
T
Totte_C: Hej, Det finns tydligen lite andra "kombinations-grunder" nu. Kolla in denna: ELITGRUND.se,husgrund,plintgrund,torpargrund,grundläggning - ett patentskyddat grundläggningssystem för hus med trä eller stålbjälklag och fungerar lastmässigt som en plintgrund men med torpargrundens utseende! Jag läste om den på någon annan fråga och det är tydligen plint/krypgrund som ser ut som
4 svar · 7,9k läst
B
Benny_P: Satt och letade efter en grävmaskin på Blocket när jag såg detta. Spräckning & sprängning av berg , sten och betong Sten & betong teknik i katrineholm stenspräckning bergsprängning sten betongteknik Kan vara värt att kolla upp!
1 svar · 2,3k läst
·
J
jonas_n: Hej Har putsat mina källarvägar. Hut lång tid bör jag vänta innan jag målar dem? det var två veckor sedan nu. Samma fråga gäller även betongolvet (betongen är 2 år). Jag etsade golvet enligt affärens rekomendationer, det innebar ju att jag dränkte golvet i vatten under kanske en timmes tid. Hur lång tid tar det att torka innan jag kan måla?
0 svar · 4,6k läst
Eklundh
Eklundh: Jag var hemma hos en kompis idag som hade gjutit en betongplatta på uppfarten, som de sedan stansat med en platta för att få en skifferliknande uppfart. (under gjutningen av plattan) Resultatet blev mycket bra, och om jag skulle göra om vår framsida så skulle detta ligga på topp. Dels för att man kunde få lite olika mönster, samt att man slipper rensa ogräs mellan stenarna ;) (kanske
1 svar · 4,4k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Det där fundamentet gäller om man har fristående pelare, men jag har för mig att Zippo också har ett monterings tillbehör, nån form av stålplatta, som fördelar belastningen på en större yta. Antagligen till för de fall där plattan inte fyller deras krav. Orsaken till att vi har kollat på 3 tonnare är att brorsan har nån sjuk dröm om 50-tals USA bil i framtiden...då fungerar det
38 svar · 18,9k läst
Consensus
Consensus: TV är ingen avfuktare, det är endast "intelligent uppvärming". Jag har själv en sorptionsavfuktare from Munters som fungerar alldeles utmärkt. Grunden är därmed plomberad, till skillnad från situationen när man använder TV.
3 svar · 2,7k läst
Consensus
Consensus: Med en varmgrund får du inga problem. Det värsta som kan ske är om dräneringen lägger av, men det är på sätt och vis lika illa ifall du har platta.
7 svar · 6,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: 40.000 får man inte så mycket fyll för.... Vi behövde ~500kubik sand (~750ton) till en kostnad av ungefär 100.000:- inklusive transport men till det tillkommer arbetskostnad för att styra ut det och packa.
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.