Mikael_L
Lollo skrev:
Jo, det kan jag tala om ;-)
Man hand skottar i 100 mm singel i hela grunden. För det fanns visst inte L-block som var bara 200...
INTE kul en solig sommardag kan jag (och pappa , som skottade mest) intyga !
Då måste jag bara fråga om ni vibrerade ihop era 100 mm med en padda efteråt, eller räcker det verkligen med att "bara" ;) skotta in gruset?

En sak jag kollade, om man har 300 mm höga element och 200 mm isolering så kommer ju att plattan bli 100 mm tjock, men ska man in med en golvbrunn och fall emot den åker man ju på lite problem, då kanske plattan blir 70 mm just runt golvbrunnen !? Man får nog ta 300 mm höga element och 170 mm isolering, men då blir det 30 mm extra tjock platta vilket innebär en massa extra betong ?!

Mikael_L
Realmuppen skrev:
En sak jag kollade, om man har 300 mm höga element och 200 mm isolering så kommer ju att plattan bli 100 mm tjock, men ska man in med en golvbrunn och fall emot den åker man ju på lite problem, då kanske plattan blir 70 mm just runt golvbrunnen !? Man får nog ta 300 mm höga element och 170 mm isolering, men då blir det 30 mm extra tjock platta vilket innebär en massa extra betong ?!
Jag tror inte att det är något problem med en 70 mm tjock (tunn?) platta hållfasthetsmässigt. Förr i tiden nöjde man sig med 50 mm plattor ibland.
Se bara till att armeringsnätet ligger bra, så det inte kommer för långt upp. Du kan ju också använda armeringsnät med 150 mm rutor.

Men iofs kan du göra som du föreslår också.
Ett mellanting är att ha 200 mm isolering längs väggarna, på ca halva plattans yta, sen byter du till några skivor med 70 mm i mitten.

Bör man tänka på något speciellt om man planerar för 2-pelarlyft i garaget, t.ex att göra en extra "vot" tvärs över plattan där lyften blir, kanske S150 isolering där ?

En vot behöver du absolut ha under lyften. Men du kan köra samma isoleringskvalitet som under resten av plattan (där kanske S150 är lämpligt ändå, jag vet inte).

Mikael_L skrev:
Då måste jag bara fråga om ni vibrerade ihop era 100 mm med en padda efteråt, eller räcker det verkligen med att "bara" ;) skotta in gruset?
Givetvis paddade vi...

Haagbard skrev:
Bör man tänka på något speciellt om man planerar för 2-pelarlyft i garaget, t.ex att göra en extra "vot" tvärs över plattan där lyften blir, kanske S150 isolering där ?
Ska du göra det "by the book", så krävs det mera än så. Eftersom det finns flera olika typer av 2-pelarlyftar, så är det nog bäst du kontaktar en återförsäljare och får rätt uppgifter från början.
Som exempel kan jag nämna en modell jag har kollat på till brorsans garagebyggnad.
Zippo 1730, 3,0 ton 2-pelarlyft med helt fristående pelare, dvs, ingen förbindelsebalk mellan pelarna. Förstärkning av plattan enligt tillverkare: Ett fundament med måtten 3770x1500x250, armerat och betong av C25 kvalitet.

Ardexsmitten skrev:
Ett fundament med måtten 3770x1500x250, armerat och betong av C25 kvalitet.
Oj oj, det var en rejäl kloss...........1,4 m³, men tack för input :)

Stod just och dreglade över en sådan Zippo sist jag hade bilen inlämnad på verkstad, fint som tusan med fristående pelare :)

Det där fundamentet gäller om man har fristående pelare, men jag har för mig att Zippo också har ett monterings tillbehör, nån form av stålplatta, som fördelar belastningen på en större yta. Antagligen till för de fall där plattan inte fyller deras krav.
Orsaken till att vi har kollat på 3 tonnare är att brorsan har nån sjuk dröm om 50-tals USA bil i framtiden...då fungerar det ju inte med 1,5 tons lyften.... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.