J
jon_h: Ja, dels det, och dels för att fix, flytspackel och fog behöver brinna färdigt för att kunna tåla de stora krafter som det blir när materialet utvidgas och drar ihop sig med temperaturförändingarna. Jag har sett exempel på klinkersgolv som släppt för att kunden dragit på värmen "lite försiktigt" nästan direkt efter plattsättningen.
11 svar · 9,9k läst
Eklundh
Eklundh: Blev lite stressigt på tiden... Uterums grejorna kommer nästa vecka och ska sättas upp påsk helgen :) Trodde jag var ute i tid men vädrets makter är inget man ror på ;) Blir nog bra i slutändan. Eklundh Ölen är inräknad i påsk hehe
3 svar · 1,6k läst
A
aggen: [citat] Jo, precis om man inte tätar för mycket i golv bland annat kan jag tänka mig. Att lägga värme golv är väl inte att tänka på då man måste tilläggs isolera.
2 svar · 1,9k läst
M
man79: Hej I fritidshuset har jag en plintgrund som står på lerjord. Vad bör man tänka på om man vill gjuta nya plintar på lerjord? mvh joakim
0 svar · 3,2k läst
F
fridhem: Hittar lite här och lite där men jag tänkte om någon hade tips på en bra sida där allt finns samlat.
2 svar · 2,2k läst
lastkaj
lastkaj: En tung kamin ska du helst inte ha på ett träbjälklag. Det är bättre att gjuta plintar avsedda endast för kaminen.
5 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Nu har jag diskuterat med en putskunnig polare, och beroende på vad det sitter för puts på väggarna så finns det risk för att det vittrar med tiden vid för hög fukthalt. En ren kalkputs är väldigt känslig i det avseendet, medan en utbrunnen KC-puts klarar sig mycket bättre.(Skulle det vara betong så har man inte det problemet). Den ståndpunkt jag argumenterat för i huvudsak har
23 svar · 13,6k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Stålfiberarmerad betongs huvuduppgift är att verka som sprickfördelare. All betong spricker, men sprickorna blir väldigt små med stålfiberarmerad betong. Den rutnätsarmering som är i t.ex en villaplatta är i huvudsak där som krymparmering, för att motverka krymsprickor och verka som sprickfördelare. I en sådan konstruktion kan stålfiber helt ersätta rutnätsarmering. Sen kan den
2 svar · 2,8k läst
dobermann_brutal
dobermann_brutal: Utmärkt, det ska jag göra. Tack för tipset.
2 svar · 5,1k läst
J
jonas_n: Med ett mantra från lumpen i mitt huvud "Gör om, gör rätt" Efter lite funderande kom jag fram till att det är lättast att ändra nu innan jag börjat spackla osv och kanske får problem om 4 år. Så jag rev ner skrivorna (gick att ta ned dem hela och återanvända dem) Har nu satt plåtreglar och sedan osb/gips. Nu borde det inte kunna bli några problem.... Fast när jag grejjade detta
7 svar · 3,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Eftersom du ändå skall gräva så är merkostnaden för att lägga dräneringsrör runt plattan minimal. Jag skulle definitivt göra det.
5 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag dammsög min grund med en grovdammsugare innan gjutningen, alt. kan du ju blåsa rent med tryckluft! Förmodligen helt onödigt men har du mycket barr/skräp så varför inte...
2 svar · 1,6k läst
T
Totte_C: Kolla om detta kan vara intressant för dig. Det verkar vara en riktigt smidig lösning enl en bekant till mig. Passar tydligen bra där man inte kan ha riktigt plant underlag. (Ex vis skärgård, klippor, sluttning osv.) ELITGRUND.se,husgrund,plintgrund,torpargrund,grundläggning - ett patentskyddat grundläggningssystem för hus med trä eller stålbjälklag och fungerar lastmässigt som en
1 svar · 2,4k läst
tiina
tiina: [citat] Har själv använt ByggMax fiberduken, men vet inte om den är bra för allting. Den är 130g/m2 vad jag vet. Det som jag fick veta lite senare (när det var för sent) är att när man lägger duk på dräneringsrör man ska använda duk som är minimum 140g/m2. Hoppas bara att den duger ändå...(?). Tiden visar väl :) T/Tiina
18 svar · 13,3k läst
M
Mats: Ring även runt till åkerier i området. Inte omöjligt att de har behov av massor någon annanstans för tillfället
12 svar · 24,8k läst
Snailman
Snailman: såg nåt om det i gör det själv från förra året, de skrev att man inte skulle lägga markduk direkt under stenarna, det hjälpte inte mot ogräs och var inte bra av någon anledning, men om man hade lera underst så var det bra att lägga markduk direkt på den så inte leran vandrade upp.
4 svar · 10,4k läst
sennen
sennen: Nu är det äntligen dags att ta tag i vår tomt, och få den till en trädgård. Tomten är på ett berg, en del av den är plan, en del lutar med berget ned från huset. Vårt mål är att få en någotsånär plan tomt, och därför ska vi ha hit en grävmaskin som lägger ut sprängsten, finare sten, fylle och överst matjord. Jag kommer självklart att ta in offert på arbetet. Vi kommer att
0 svar · 5,2k läst
K
Kalarne: Hej, Jag bor i ett 30-tals-hus i Uppsala med 19 meter lera ner till berg! Ett hörn har givit sig av beroende på stora fruktträd som stått nära hörnet. Jag har tagit bort fruktträden och gjutit om golven med ordentlig armering i den delen av huset. Sedan har sättningarna stannat av. Som du säger det är sättningar som skett över årtionden så man behöver ju inte drabbas av panik.
3 svar · 2,2k läst
·
D
Drotten: Hej Vi har nyligen köpt ett gammalt hus från 20-talet som står på en fin torpargrund, men det finns också en tillbyggnad i anslutning, troligen från 70-talet. Plattan har ingen underliggande isolering att tala om. Tillbyggnaden skall innehålla groventre, badrum och förråd. Badrummet har jag bilat upp och isolerat och kaklat etc. Nu till min fundering: hur gör jag utvändigt? Idag saknas
0 svar · 1,2k läst
Aji
Aji: Att plattan är en ganska dyr affär vid husbygge har jag nästan anat. Men hur fördelar sig kostnaden mellan markarbeten och själva plattan? I och med att det finns en platta där nu är väl "grovgörat" gjort hoppas jag. Eller kostar borttagningen av gamla plattan lika mycket som grävning/sprängning/schaktning etc så att totalsumman ändå blir den samma? Jag ville gärna tro att man
2 svar · 2,7k läst
TorpAnders
TorpAnders: Ingen som vet? Alla kan väl inte ha perfekta förutsättningar?
1 svar · 5,2k läst
·
R
rogero1: Hej, Vi skall bygga en sutterängdel under ett befintilgt garage. Vi kommer att lyfta bort garaget för att komma åt att gräva ut. Frågar är vad skall vi göra med den gamla bottenplattan till garaget? Som jag ser så har vi tre alternativ: 1: Slänga den gammla plattan, vad blir kostnaden? (uppkapning, transport, deponering). Gjuta ny bottenplatta och nytt bjälklag. Jag kan då använda en
0 svar · 1,9k läst
Snailman
Snailman: är det platta på mark, brukar man väl räkna ca 1800kr/m2, dyrare om det måste pålas/sprängas
3 svar · 1,6k läst
V
Vitamin_C: Tack för dina synpunkter. Egentligen har vi inga problem med vattenpölar eller så. Däremot tar källaren in vatten, men det verkar som att det kommer underfrån (grundvatten). Huset står på en gammal torpargrund så kallad varmgrund och källaren kan väl beskrivas som en jordkällare eller liknande. Dock med gjutet golv. Vi har inte bott i huset så länge (1 1/2 år) och några problem
2 svar · 2,2k läst
·
S
supermao: [citat] Tack för svaren....Ja, vi ska ha golvärme.
3 svar · 1,6k läst
M
Mats: Hej och välkommen till forumet! Jag är ingen expert på plattor men din grundide låter bra Gräv ur till ca 15 cm under planerad undersida på plattorna. Lägg en geoduk. på med ca 15 cm bärlager och padda detta nogrannt. de sjunker då ihop lite grand så det blir plats för sanden fyll på och jämna av sättsanden lägg plattor
1 svar · 5,2k läst
O
oderooy: Hej Pajen, Vattnet kommer inte genom lera. Om målet är att ta hand om vattnet som kommer från slänten, så ska du ha makadam/flis hela väggen upp, med markduk langs all sidor.
7 svar · 6,2k läst
galento
galento: [citat] Man tackar och bugar;) ,har skickat prisförfrågan på några olika sorter till "grusgubben",kan bara hoppas det blir ett bra pris då vi är släkt:D ;)
9 svar · 4,0k läst
V
Vitamin_C: Nej vi är inte inkopplade till kommunens dagvatten. Vi står precis inför beslut, men vet lite för lite vilka fördelar och kostnader det skulle innebära. Enligt offert är vanliga stenkistor ett alternativ. Tacksam för synpunkter Johan
4 svar · 3,9k läst
·
D
Drotten: Du kan exempelvis köpa direkt från stenbrottet i Hardeberga. Lycka till!
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.