2 298 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
hur göra?
Jag projekterar en skånelänga och har lite frågor kring hur jag skall göra med grunden. Jag vill ha en grund som ser ut som en gammal gråstensgrund men ska helst inte vara en krypgrund. Jag ska ha ett vattenburet golvvärme system vilket gör att jag gärna också vill att grunden ska vara välisolerad. Inne i huset är det tänkt att golvet ska vara ett massivt plankgolv.
jag tar tacksamt emot förslag på hur jag löser detta...
jag tar tacksamt emot förslag på hur jag löser detta...
Kan du inte göra en vanlig gjuten platta men med högre kantelement och utanpå kantelementen sätta "gråsten". Har för mig att det finns antingen "skivor" av sten att mura/limma fast eller naturtrogna "stenar" gjorda i betong.
Tack för din ide'. högre kantelement bör betyda mer isolering vilket man inte bör betrakta som en nackdel.....
Har du en aning om hur höga element som finns att köpa??
Jag funderade själv på en grundmur av leca och sedan fylla den med lecakulor och sedan cellplast innan gjutningen....
Hade även en än mer udda ide' att helt enkelt göre en grundmur av leca, lägga ett träbjälklag och sedan fylla hela utrymmet med lecakulor ända upp till golvbrädorna och lägga golvslingorna lösa i kulorna en bit ner bara.... sedan isolera lite extra med isodrän på utsidan innanför ytskiktet av gråsten....men din ide låter ju betydligt mer beprövad och trygg.....för att inte säga enklare
Har du någon ide hur man löser infästningen av ett massivt plankgolv mot en betongplatta??
Har du en aning om hur höga element som finns att köpa??
Jag funderade själv på en grundmur av leca och sedan fylla den med lecakulor och sedan cellplast innan gjutningen....
Hade även en än mer udda ide' att helt enkelt göre en grundmur av leca, lägga ett träbjälklag och sedan fylla hela utrymmet med lecakulor ända upp till golvbrädorna och lägga golvslingorna lösa i kulorna en bit ner bara.... sedan isolera lite extra med isodrän på utsidan innanför ytskiktet av gråsten....men din ide låter ju betydligt mer beprövad och trygg.....för att inte säga enklare
Har du någon ide hur man löser infästningen av ett massivt plankgolv mot en betongplatta??
Vi har själva en murad grundmur i leca på tre sidor av huset. Detta är dyrare än att sätta kantelement men vi hade för högt för sådana. Innanför fylldes upp med kross, makadam o grus/sand innan isoleringen las på och plattan göts. Förstår inte riktigt varför du skall ha lecakulor. Är det billigare? Går det att padda detta material? Jag kan inte ge dig några mer råd då jag inte alls är kunnig i detta ämne och inte vill riskera att ge dig felaktiga råd.
Klicka här för att svara