Grund & Markarbeten
s05919: Hej. Bor i en två och en halv plans villa med källare i souterräng. Sen ca ett och halvt års sen så skaffade vi en luftvärme pump. Ute delen till pumben sitter längs ena hus väggen och utav ute delen kommer en hel del kondens vatten. Väggen vid ute delen har blivit missfärgad och sprickor börjar ta form. Har även sätt att det blivit bubblor under färgen. Har nogån något tipps på
Februaribruden: cian: Nä men det är så att huset är utbyggt med ett hobbyrum i mitten på 60-talet. I detta rum kommer det in vatten. Så en dränering är nödvändig. Och då borde man väl dränera runt hela huset? Eller räcker det bara runt utbyggnaden?
valter53: Titta under spisen i köket. Nyckelhus satte luckan där på 1980 talet.
nova383: Hej ! har precis köpt ett litet hus . huset ligger i sluttning med bottenplan/källare , det mesta av bottenvåningen ligger ovan mark , endast bakre delen ligger halvt under jord. Delen som ska byggas ut ligger helt ovan jord. Det blir bara 2 x 6 meter ny platta & mur ca 2 m hög. Hur får man fast den nya plattan i den gamla ? Sen funderar jag på att lägga i golvvärme ock i såfall lägga
Ahlbom: Jorden är bitvis rätt gräv vänlig. Lite stora stenar finns men annars bara så stora att de går att få upp med spade. 200h, ok då har man i alla fall en vink om vad det handlar om. Har inte hunnit kolla upp elevator ännu men det känns som något som skulle kunna underlätta, sen får man kanske bjuda in släkt och vänner på en "grävhelg" :)
gaia: [citat] vinkällare! öl, andra kalla drycker kan man lagra där också under sommaren :). Du har en fin tegelgolv där näre och med några ljuslyktor kan man skappa en spännande stämning där nere. Hoppas ditt hus är lika solid byggt som grunden :). Kan berätta att jag såg i Pompei bara dom enstaka välvda tak kvarbevarade i denna katastrofstad. Alla andra tak blev förstörda. Otroligt
ylven: Jag skulle dränera runt hela huset om jag var du. Trots att marknivån är under husgrunen så är det ju först en bit från huset, vilket gör att huset "står i ett hål" och det blir inte bättre om du inte dränerar runt hela huset. Jag tänker mig att stengrund dessutom fordrar lite extra försiktighet så att man inte genom grävandet försvagar grunden som stenarna står på. Man får
cian: Det var väl det jag trodde! Jag blir alltid väldigt misstänksam när en teknik höjs till skyarna och "alla" ska ha den. Jag minns nu när ni påpekat att det har varit problem med plattor tidigare också det här med ingjutet trä som ruttnar! Utvecklingen har gått framåt helt uppenbart men det gör den säker med krypgrund också. Nu känns det som om det är 1-1 igen. Särskilt med tanke
Valla: Ähhh - sorry såg inte att jag redan fått ett proffs svar :o
tracker: http://www.thermisol.se/pdf/fuktproblem_krypgrund.pdf
Lapplandsjägaren: Sorry...det är brunnen vi använder och får vårat vatten ifrån. Så den används och ska fortsätta användas.
l3itch: Jag har precis dränerat om min grund med liknade storlek med vidbyggt garage och utealtan (på platta) Jag fick ett pris på 36000:- +moms där viss del av dräneringen lades till kommunalt dagvatten och en annan del drogs till stenkista. Stenkistan fixade grävaren i det priset. Totalt tror jag det blev ca: 25 m Passade även på att byta servisledning och avlopp när jag ändå härjade i
synpunkter: Är osäker på hur du menar... Alltså det beror ju på hur långt det är från kantbalkens ovankant upp till "färdigt golv" om och i så fall hur mycket isolering man kan få in ovanpå kantbalken. I just mitt fall fick jag kanske in 5 cm EPS ovanför kantbalken men 20-25 cm på andra ställen. Som ja nämnde tuidigare så är handlar det om att om man kan få in ngn islering ovanpå
larsson311: ska bygga fiskarheden , fick pris på grunden 120kva 205000 kr med dränering, ink moms ,golvvärmme sammt avlopp 58000 kr
MMR: Någon som har något tips?
jv12: Jag lade ovanpå. Lite pyssel med att inte få slangen för högt vid överlappande nät och nära golvbrunnar. Man får tänka sig för när man lägger näten. Passade också på att rita en exakt karta (marginal rekommenderas) där jag kunde borra utan fara för rören innan gjutning.
celindan: Det lutar åt att vi ska bygga med Smålandsvillan. De bygger på torpargrund, men ska ha 250 000 för det jobbet.....funderar på om man kan anlita en annan firma för att göra det? Hur mycket kan man isf tjäna på det? Jag vill alltså ha hela grunden fixad med bortforsling av jord o hela köret...men tycker att man kanske borde kunna putsa till kostnaden med i alla fall 50 000...eller det
cian: Vilket sätt att göra grund kräver mest markberedning? Jag har fått för mig att det är platta men det kanske är fel. Behöver ytan under plattan vara helt slät eller fyller man upp från backen med singel el dyl tills det blir jämnt om det är lite nivåskillnad. Hur stora nivåskillnader kan man i så fall acceptera innan man måste tex spränga berg. Plintar har jag sett långa som
jon_h: Tror nog han menar att flytta själva rumsvärmen, inte själva röken från kaminen.
peter_02: Ok. tacksam för svar! =) finns nå mycke man vill göra de är bara pengar som saknas =)
Minkhe: Tack Snailman för det absolut bästa trådtipset hittills ! Känner du till mer bra trådar som diskuterar bra samarbetspartners i Polen för arbetskraft och mtrl. samt transport till Sverige så är jag tacksam. /John M ----------------------- [citat]
Knaparn: En murare vi känner var och tittade och han sa ett sättningen inte var farlig utan att det bara var att laga utifrån när vi grävt upp. Kan man lita på det eller bör man ta hit någon annan slags expert? Och vad skulle det vara för en i så fall?
kalle26: [citat] Som professorn sa; " problemet kan synas enkelt, men lämna över det till mig så skall ni få se hur tillkrånglat det kan bli" Snickare "i pluralis" har bedömt grunden i fråga som i det närmaste perfekt. Välventilerad, fuktfri etc. Det hindrar dock inte att plast i vissa specialfall kan vara på sin plats. Jag tänker då på tex grunder med värmelagring osv. Men börjar man med
klaskarlsson: [citat] Jag har aldrig sett att ngn har gjutit sam,tidigt - verkar krångligt. Är väl bättre att göra som man brukar och lämna aremringen utstickande inför nästa gjutomgång ? Varför vill du inte gjuta i omgångar - det där jobbet lär väl ta ett par dagar iaf ? När det gäller nivåskillnader så är det väl också andra metoder för fuktsäkring ? Jag menar du vill ju inte sätta
anno2069: Vi har en radonslang som ligger under där ändarna sticker upp på ena sidan av huset. Vi har även radonplast under huset
Xrobban: Hej! Skall bygga en grund på 40m2 till mitt garage, funderar på att köpa kantelement från cellplastdirekt, är det någon som har erfarenhet av dom? Vad är det för material i ytterskivan? Går det att laga den om man får en skada i den? Funkar det med S100 till garage? /Robban
joros: Vi skall ha en enplansvilla, med tre olika nivåer. Lägsta nivån 20cm under större delen av huset och högsta nivån 20cm över. Någon som har erfarenhet av hur man bäst gör en platta i olika nivåer. Plattan skall vara 200m2 melllan nivån är drygt 100m2 de andra ca 50m2 vardera.
Haagbard: Bästa pris jag hittat på kulvert är här: Kulvert PEX Hålltorps Säteri När jag skickade några frågor till Hålltorps säteri så ringde dom upp och förklarade utförligt...........sån´t gillas :) Deras kulvert kostade 9/1-07: Tappvarmvatten 20+25mm = 220 kr + moms Värmekulvert 25+25mm = 183 kr + moms
Tess_P: Hej! Ursäkta att jag flikar in med en fråga som inte exakt rör detta, men det verkade fånigt att ha ett helt ämne för min fråga... Även jag har problem med en rutten syll. Har förstått att jag kan byte den med hjälp av en/flera domkrafter... men vilken typ av domkraft ska det vara? Hur mycket tyngd ska den klara och framför allt, var få man tag i en sådan?