Hej!
Vet inte vart jag ska lägga denna fråga, så då lägger jag den här!:)

Det är så att jag o min sambo ska till o buda på ett hus. Grejjen är den att det SÄGS att det är mögel i torpar grunden på första delen av huset, som är byggt runt 1800.

Nu är frågan. Om jag tar ut en besiktningsman , så borde juh han kolla grunden, eller?

Är det lika bra att ta ut en mögel hund oxå?

Jag tycker du skall börja med en besiktningsman som går igenom hela huset, om ni vinner budgivningen. (Budet lämnas naturligtvis med förbehåll att huset skall besiktigas). Besiktingsmannen kan säkert avgöra om det behövs en hund eller ej.

Det KAN vara en fint att sprida ett rykte om att det kanske finns något på ett visst ställe som man vet är friskt, med förhoppningen att resten skall undersökas lite mindre noga. Du har ju fortfarande undersökningsplikt av hela huset.

När vi köpte vårt hus fanns det ingen lucka till grunden. Vårat krav var att en lucka skulle tas upp så en besiktnignsmannen kunde komma ner. Luckan tog vi upp i ett skafferi så att inget synligt golv blev förstört. En besiktningsman kan känna på lukten direkt att det är fukt i grunden och dessutom mäter de också. Eftersom huset är gamalt kan det mycket väl finnas fukt men det går ofta att åtgärda. Om det har gått långt kan ni bli tvugna tt byta ut skadade delar och det kan vara lite bökigt. Ni får väl se vad som dyker upp och ta det därifrån. Vårt hus har för höga fuktvärden men vi gillade huset och ska åtgärd problemet. Plast på marken och en avfuktare. Lycka till med husköpet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.