Vi ska bygga en enplans villa på en sluttningstomt som består av poröst berg med sand och stenar utanpå. Berget är i dager lite här och där så man måste inte gräva speciellt djupt för att få hela berget i dager. Tomten sluttar ca 1,5 m på husets längd. Jag antar att man måste fylla. Hur skulle en grund till en dylik tomt kunna se ut om man är optimistisk och tänker att man inte behöver spränga?

Typ:
-Gräva fram berget
-lägga ut dränering, var, i vilket skede?
-Fylla med vad? det blir ganska mycket... -Stora stenar- mindre stenar - grus kanske? Under muren eller innanför muren upp till issoleringen?
-Lägga ut avlopp och vatten o elrör och sånt, i vilket skede ska man göra det? Före man börjar med muren eller drar man sånt genom muren?

Grunden blir standard finsk lösning med murad leka mur med en isolerad betongplatta innanför.

Det känns som om det är viktigt att leda bort ytvattnet som rinner till ovanifrån. Hur gör man det på bästa sätt?

Vet nån om det finns nån fin hemsida med ett dylikt projekt där man kan kolla in hur andra har löst det? Suteräng hus finns det ganska många av men nån enplans villa har jag inte hittat.

Jag ska leja bort jobbet men jag vill gärna ha det klart för mig innan jag ger bort ansvaret. Hoppas nån kan berätta lite mer för en okunnig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.