Jag håller på med markarbeten för grund och funderar på hur man gör med avloppssättning. Jag skall ha några golvbrunnar. Kan jag sätta ut detta själv och hur gör man? Innan man lägger ut makadam eller innan? Hur hittar man nivån på golvbrunnar? Är det något jag missat, komplettera!

Även jag *Väntar med spänning på svar*

Jag med, har läst igenom hela "grund" forumet utan att bli riktigt säker på hur man verkligen ska göra.

Har funderat på om det kan vara bra att gräva ur diken på den schaktade ytan för att lägga rören i dessa tillsammans med sand el. liknande. Så att man sedan kan lägga på makadam m.m. och vibrera detta.

Bra och tydliga bilder efterlyses, bidrar med några från en grund jag tittat på.

Det vart visst inte så tydligt med dessa små bilder.

• DSC00469.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00470.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Jag har kollat i nått halvår nu, och jag har kommit fram till att det finns två skolor:

Den ena lägger kallvatten och avlopp under frigoliten, för att det är onödigt att värma kallvatten och avloppavatten med golvvärmen, samt att man inte skär bort en massa isolering (lär ju isolera sämre då)

Den andra lägger det mesta i frigoliten, går väl mycket snabbare... Några andra fördelar ser jag inte...

Har sparat undan bilder från folks husbyggebloggar, och sorterat efter vad som syns bra i respektive. ska se om jag kan länka till några exempel här i tråden. återkommer...

http://hem.passagen.se/grenen1/dagbok.html

Linda & Mattias Björklund

- husbilder -

Avlopp

Snailman
Du verkar ju använda skottkärra för gruset omkring avloppet, hur fick du dit resten av gruset/singeln?

Då får väl jag representera skola 2. Inga proffsbeslut utan en slags sammanställning från böcker och forumet. Har aldrig byggt förut så vad som går snabbast kan man fundera på. Tyckte det tog rejellt med tid.

Huvudrören grävdes/lades ned under allt fyll
Rören från brunnar samt tvättfat avlopp lades över grusbädden av den anledningen att jag helt enkelt inte bestämde var de skulle gå förrän i allra sista stund.
Det understa isoleringsskivorna karvades ur för rören och i vissa fall fick jag dela skivan helt. Fyllde i med fogskum där det behövdes och fick ett heltäckande övre isoleringsskick.

Brunnen fäste jag till armeringsmattan ca 2-3 cm under en tänkt linje mellan kantelementen. Gjorde inget fall i plattan mot brunnen.

Grunden023.jpg
Grunden030.jpg
Grunden031.jpg

Grunden032.jpg

Grunden035.jpg
Grunden037.jpg
Grunden042.jpg
Grunden050.jpg

Grunden058.jpg
Grunden060-1.jpg
Grunden078.jpg

Efter att allt var lagt och en dag kvar till gjutning kom vi på att vi skulle ha toalett från övervåningen, så då fick jag gräva ur under kantelementet och göra hål i isoleringen samt trä in ett vinklat avloppsrör rakt igenom kantbalkens armering.

Allt går:)
Grunden089.jpg

Snailman skrev:
Du verkar ju använda skottkärra för gruset omkring avloppet, hur fick du dit resten av gruset/singeln?
grav_vvs_smal.jpg

Det ser ut som det blir ett par kraftiga krökar på avloppet, där rören ska fortsätta ner under fyllet. Två snabba 90 gradare.

Hur påverkar detta fallet, rinner inte vattnet ifrån för snabbt då?

Förövrigt bra bilder!

Låter tänkvärt Benny. Har faktiskt inte tänkt på det. Nu är det bara vattnet från garagegolvet och från tvättfaten som skall rinna ut till dagvattenbrunnen som ligger mitt i plattan.
Avloppsröret från Wc/badrum kommer i det röret som sitter upp igenom kantbalken. och har som tur är nu när du säger det inte dessa krökar.

Men absolut nåt att tänka på för avloppsläggare:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.