Hej,

Hustrun och jag bor i ett 40-tals hus i Skåne och har precis avslutat dräneringsarbetet (Isodrän). Nästa steg är att fixa källaren invändigt (70kvm med 4 rum) och detta arbete ger oss följande huvudbry:

1. Källarväggen har struktur från plankorna som användes för att göra källaren. Dessa vill vi få bort. Kan vi lägga puts eller ngt annat ovanpå de målade väggarna för att släta till det och sedan måla med ny färg? Eller måste vi knacka bortall puts?

2. På en del platser (ca 7) har vi knackat bort lös puts (fläckar på ca 0,5-1 m i kvm). Är det bättre att använda sig av lagningsputs eller funkar det lika bra med "C-puts"?

3. Det är inte använt silikatfärg i källaren (färgen löses med T-röd). Om vi slipper putsa om hela källaren (dvs om man inte kan lägga ngn puts ovanpå redan målade ytor), då kommer vi att laga fläckarna och måla om. Men är det smart att måla på den redan befintliga färgen?

Tusen tack.

/Scandic

Det behövs mycket övning för att använda cementbaserad puts.
Jag fick tips om Gypsum gipsbruk. Det var kanonlätt att jobba med. Det går att lägga på upp till ca 3 cm tjocklek utan att det ramlar ner.
Jag tror (väldigt mycket) att det inte fäster på färg. Ta bort färgen på en yta och testa Gypsum. Det går att få i stort sätt slätt eller så kan ni göra mönster med olika redskap.

Hej

Vi prövade att putsa en vägg på färgen men det släppte. Vi beslöt då att hyra en "giraff"-betongslip och slipa alla väggar och tak med. Sen putsade vi med gipsputs och därefter målning. Blev kanon men som sagt jobbigt.

Som vanligt gäller att ju noggrannare underarbete desto bättre slutresultat...

/ PJ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.