Har förstått att markberedning kan kosta väldigt olika mycket och har blivit uppskrämd när det gäller priser på ffa sprängning.

Nu undrar jag:
Vad kostade just din sprängning, hur mycket sprängde du, när och var? Hur dåligt/bra höll offerten på sprängningen.

Hade du några problem med att grannarna ville ha ersättning för skador?

Kommer nog få spränga en del om vi köper vår tilltänkta tomt.

Nybliven granne sprängde följande
Rörgrav på ca 30 meter och ca 2 meter djup
För grunden (ca 90M2) sprängdes det ner ca 1.5 meter för en fjärdedel och sedan en meter för nästa fjärdedel. Resterande halva var mestandels för utjämning.
Tog tre dagar och kostade ca 300.000:- för sprängningen och 50.000:- för förundersökning och grannbesiktning.

Ujuj!!
Vad ska man säga, där skulle både bubbelbad, kamin och dubbelgaraget ryka!

Oj det var dyrt. Jag sprängde för 90 kvm platta. 3 meter djupt längst in och ca. 0 meter ytterst. De började borra på måndag och sprängde allt på fredag. Jag betalde 36750:- för sprängningen. 13973:- för för/efter -besiktning av 5 hus inkl. mätare o. dyl. Sedan betalade jag 115 000:- för urlastnning och markarbete. Då ingick det en massa andra arbeten som bygge av 20 meter väg och andra arbeten på tomten.

Fina bilder

Det lät betydligt bättre! Var byggde du CD?

Jag byggde på Tjörn och fick tag på ett par lokala entreprenörer. Besiktningsmannen hittade jag i Göteborg. Jag tror dock jag fick det väldigt billigt. De hade inte så mycket att göra just då. Beror antagligen på att det var mitt i vintern.

Hemmakatten
Vi betalade 31.000 kr. 2 (mkt långa) dagars sprängning med två man. Ingen grannbesiktning eftersom husen ligger långt bort. En ca 25 meter lång sträcka, ca 1-5 meter bred, 2 meter djupt som mest. Eftersom resten av berget längs den 25 meter långa sträckan skulle vara kvar och det dessutom skulle bli en rak men samtidigt naturligt formad kant sprängdes det med tätsöm små bitar i taget. Efter varje sprängning togs sprängmassor bort för att kunna se kanten på berget och i nästa sprängning utnyttja de sprickor som blev. Reultatet blev mkt bra. I priset ingick inte bortforsling av massorna. Det mesta behöll vi dock, men 3-5 fem lastbilar fick vi forsla bort.
Priset var helt ok tycker vi, (har hört talas om sprängningar som kostar mkt, mkt mer). Ev. hade det gått fortare om vi bara skulle spränga upp en plan yta där hänsyn inte behövde tas till omkringliggande berg.

En mardröm, skulle kosta 150 000:- men slutade på 250 000:-, sprängde för platta och lite till och berget var riktigt dåligt, de har haft problem på alla tomter de har sprängt på
I summan ingick det även fyllningen under huset som var x antal många ton

anno2069: Om de haft problem på alla tomter de sprängt på, känns det spontant inte som att det är tomterna det är fel på... :)

Vi sprängde på vår bergstomt. Det ingick i kostnaden för totalentreprenaden, och jag vill minnas att produktionskostnadskalkylen sade 350 000 för sprängning, schaktning och iordningställande av stenbädd för platta.
Utöver detta hittade markkillarna en bergsklack som de rekommenderade oss att spränga bort. Den skulle ha en vass kant och ligga sticka upp ungefär en meter ur jorden, två meter från huset. Inget måste, men definitivt något vi skulle komma att ångra om vi inte sprängde bort den. Och det var nog helt rätt... I alla fall, de beräknade att 100 kubikmeter till behövde sprängas bort i och med detta, och kostnaden skulle bli 1000 kr/kubikmeter...

I vårt fall lyckades vi pruta ner priset rätt ordentligt, genom att lura finansministern lite.

Hos mig sprängdes två "berghällar" för att få ner ett rätt stort garage, 70-80 hål borrades ner till en meter som djupast, detta gjordes på två dagar m.h.a två kompisar.

Lånade kompressor och borrmaskiner av en annan kompis, dock havererade kompressorn rätt omgående, lånade då en kompressor av kommunen istället.
Ena kompisens fader var i sprängämnesbranchen, han fixade tändmedel och dynamit.
För allt detta skulle dom ha en flaska Macallan att dela på, jag hittade dock inte den sorten så dom fick vars en flaska av någon annan single malt.

Dessa flaskor inmundigades visst under nästkommande vecka i en bastu i Jämtland, enligt uppgift "smakade det gott" :)

När någon ställer en fråga på detta forum i stil med "vad betalade ni för ?" så blir det ju nästan tävlande i vem som betalat minst ;)

Ni behöver inte ta denna prisuppgift så allvarligt, menar bara att det vid sådana jobb är en väldig fördel att känna rätt folk, eller åtmindstånde känna folk som känner rätt folk!
Känner man ingen så är det ju i.a.f ofta en fördel att höra runt bland t.ex grannar eller grävfolk, istället för att bara ringa första bästa namn under "Bergsprängning" i gula sidorna.

Jag vill ju snarare veta hur dyrt det kan bli så jag kanske blir positivt överraskad istället.
Tack för alla svar förresten!

vi gav ca 500 000 ink moms för ca 800 m3 berg

Sprängning i tättbebyggt
Besiktning 11 hus, 15 eldstäder
Urlastning
Borttransport (> 150 lass)
I detta ingick även all makadamisering, dränering etc till 200 kvm platta

sennen skrev:
anno2069: Om de haft problem på alla tomter de sprängt på, känns det spontant inte som att det är tomterna det är fel på... :)

.

Jag menade att berget såg jättebra ut att spränga i men det var rötet nästan överallt=problem
Vi pratar nu om sprängare som har hållt på många år

100 kvm plansprängning, djupast 2,40 och ett sluttande plan rakt över triangeln till noll i motstående hörn (alla fattar?)

Blev en hel massa sten. Tyvärr landade det inte riktigt där det skulle (dålig täckning) å det blev en del timmar i onödan för att få det bort. Transporter/urlastning är ju den DYRA biten om man inte har behov för sten eller plats på tomten. Det är lönande att avtala med någon närstående tomtägare som har behovet av sten å inte är så noga med hur fint materialet är (en del block blir ju stora...)

För oss kostade det 80.000 (givet pris från start 30.000 men så ökade vi djupet och då ramlade vi över i löpande räkning med timmar på maskiner etc...
Eftersom vi inte har några nära grannar slapp vi besiktningar etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.