4 165 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Tips om platta på mark
Jag ska nu bygga ett lösvirkeshus och göra det mesta själv, känner att jag har bra koll på och kommer att klara av allt över grunden men har ingen alls erfarenhet av plattan.
Vad kan man göra själv, hur lång tid tar det och hur mycket tjänar man på det?
Vi kommer att bygga 7*12 m med källare, mura upp källaren har jag förstått att jag kommer att fixa. Har inte bestämt om jag ska ha golvvärme i plattan, trol. inte eftersom det bara kommer vara pannrum o.d. i källaren.
Min känsla är att hyra för maskiner som behövs (grävskopa, cementblandare, vibrator (eller vad det kan heta
o.d. kommer att äta upp det mesta av vinsten?
Tacksam för erfarenheter!
/Tobben
Vad kan man göra själv, hur lång tid tar det och hur mycket tjänar man på det?
Vi kommer att bygga 7*12 m med källare, mura upp källaren har jag förstått att jag kommer att fixa. Har inte bestämt om jag ska ha golvvärme i plattan, trol. inte eftersom det bara kommer vara pannrum o.d. i källaren.
Min känsla är att hyra för maskiner som behövs (grävskopa, cementblandare, vibrator (eller vad det kan heta
Tacksam för erfarenheter!
/Tobben
Det finns gott om litteratur om allt ovan mark men avsnitten om plattan brukar inte vara så detaljerade. Dessutom antar jag att det är viktigt att använda de senaste (väl fastslagna) rönen när det gäller platta på mark.
Någon som har några litteratur eller internettips?
Har hittat Gjut en platta på mark ~ Grundläggning ~ Gör det själv ~ Vi i Villa men är det så enkelt?
/Tobben
Någon som har några litteratur eller internettips?
Har hittat Gjut en platta på mark ~ Grundläggning ~ Gör det själv ~ Vi i Villa men är det så enkelt?
/Tobben
Källare är inte riktigt samma sak som platta på mark, blir mer att tänka på ang. dränering, tätskikt, jordtryck, mm.
Nej just det, det är ju egentligen konstruktionsförslag på källare jag vill ha, hur beräknar man jordtryck, vilken typ av tätskickt mm. Men också "plattbiten" med dimensionering av armeringsjärn, typ av avloppsrör o.d.
Ev blir källaren bara under halva huset för att jag ska slippa spränga och så kan jag ha platta med golvvärme i den andra delen (kök och badrum). Hur löser man det, måste man gjuta källarplattan först, sen mura och sist övre plattan?
/Tobben
Ev blir källaren bara under halva huset för att jag ska slippa spränga och så kan jag ha platta med golvvärme i den andra delen (kök och badrum). Hur löser man det, måste man gjuta källarplattan först, sen mura och sist övre plattan?
/Tobben
Som sagt, du kan göra allt men köp betongen! Tänk inte tanken att göra den själv för du kommer att bli bittert besviken på resultatet. Det är jobbigt att göra om. Om du skall ha källare under en del av huset så bör du fundera på hur du i framtiden skall komma åt att dränera om den del av källarväggen som ligger under plattan. Den kommer att behöva dräneras om, det är det enda som är riktigt säkert här.
Lycka till med ditt projekt.
/Lelle
Lycka till med ditt projekt.
/Lelle
Klicka här för att svara