Ja, kulfaktorn ja. Jag fick bjuda kompisarna på öl så att de inte fick lov att köra maskiner sen. Förstdå kunde jag "leka" med grävaren själv.

Hyr in någon med Bobcat, kostar ca 450-500kr i timmen.
Det kommer att bli dyrare att hyra Bobcat för typ 150-200kr i timmen och sen köra själv eftersom det kommer att ta minst 3gånger så lång tid som att hyra in ett proffs. Grävmaskiner, hjulastare o.s.v. är inte aktuellt om du inte vill jobba arslet av dig själv med kratta.

Minigrävare kan du glömma eftersom den är till för att just gräva, inte frakta runt jorden. Det kommer att ta veckor att lyfta jorden och fördela den över hela tomten.

Hyr en bobcat eller ta in någon som gör jobbet åt dig, du hamnar nog på samma peng för båda, men gillade du att leka i sandlådan som liten så skall du göra jobbet själv :)

Jag grävde grunden för mitt utbygge i helgen med en hyrd minigrävare och så här roligt har jag inte haft på flera år :)

Det nu ut som att jag kommer att få låna, dvs. gratis, en liten lastare. Alltså, en mycket liten maskin. Det enda vi måste lösa nu är transporten, ca 25 mil. Behöver något slags boogiesläp som klarar vikten.

KABO karosseri på Teg (som bygger släpvagnar) hyr ut en boogiesläp med dubbla 1500kilos axlar, släpen är dock typad för 1500kilo men pallar som sagt 3000kilo.
Det är nästan gratis att hyra av filuren som äger stället.

Toppentips, Jesca!
Tack!

Känner du någon som har en fyrhjuling? (Eventuellt hyr)
Spänn fast en SJ-pall efter och så har du en harv, så slipper du kratta så mycket.
Innan det så försök att få tag i en bonne med lastare till traktorn så kan han lite grovt portionera ut högen och sen tar du fram fyrhjulingen.
Själv har jag gjort en ridbana på liknande sätt och det blev bra.
Så tror jag att det blir billigt och effektivt.
Lycka till hur det än blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.