Grund & Markarbeten
ByggaNytt: Bra råd ovan, överlappa sedan näten med minst 2 hela rutor. 6*6 m garage nedan: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/garage/garage.jpg
jon_h: Förstår att du tänkte så, tänkte bara uppmärksamma trådstartaren på att det finns två sorter. :)
_Valle_: Nja, huset pålades eftersom det var väldigt lerigt underlag samt sluttande område och 15m ner till berg... De flesta hus i området har pålats, jag vet dock inte hur många som har pålat sina garage. Jag har också fått frågan "Behöver du påla garaget överhuvudtaget ?" Men nu är ju pålarna redan nedslagna... så då är det väl bara att köra vidare å vara glad. ;) /V
Alko: Grannen byggde källare i sitt 20-talshus på 50-talet. Stod på gråsten, så det var bara att spränga sig fram bit för bit med svartkrut. Kanske inget man väljer idag, men huset står än och är i fint skick, vill man så går det :-) /Alko
janus: hittade det!! 020-53 10 00 ringer man http://www.kabelanvisning.com/
Royla: Det blir svårt att ta upp lucka inifrån och och det lär inte heller räcka med en lucka. Smidigast, men förmodligen jobbigast, är att gå in utifrån.
axelsson: Måste jag ta speciell hänsyn till hur man lägger dräneringen framför ett garage med tanke på att där kommer köras med bilen? Undrar även om någon vet hur djupt jag skall lägga dränerings röret (diam 70)? Hur djupt skall det högsta punkten ligga?
BigBernt: Anledningen att inte gjuta skulle vara att ha trägolv som känns varmt och mjukt samt att slippa den "dyra" gjutningen med efterföljande torktid. Men som du skriver, det är rejält fuktigt i min källare och de gigantiska spindlarna och gråsuggor i massor känner jag igen ( de var en av anledningarna att riva ut allt och göra en ny tät gjutning med ett klinkerlager så att man vet att de
carlbanan: Tack och bock för svaren. Har (efter att ha läst här) ringt efter lite mursand. //Calle
jihhha: Jag hade först tänkt sätta platon matta på min nya mur som är murad i Leca samt putsad med 6mm A-bruk (muren ligger på en betong sula 150mm tjock samt innan den på en 100mm tjock frigolit). Nu börjar jag fundera, behöver jag verkligen platonmatta och i så fall behöver jag all extra tillbehör som vid husgrund? Mvh Johan
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13031-berg-i-kaellaren-hur-spraecker-man-utan-att-foerstoe.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/65090-snigeldynamit.html http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40761-ny-metod-som-ersaetter-snigeldynamiten.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/61981-hur-fa-bort-jaettestenen.html ...
Poggan: Hej igen! Sorry att jag var lite otydlig där, med "bruk" menar jag naturligtvis med de cementbaserade. Så de är lika att arbeta med, ok. Jag har aldrig jobbat med sånt förut, så jag trodde det var likadant som mur&putsbruk typ..... Ok, då kör jag på med combimixen, blir en tur till bauhaus igen.... :P
Linnex: Jag säger inte att du har fel men jag är tveksam. Jag tror att isolera bjälklagret är att fördra istället för marken.Då du inte kommer värma grunden så tror jag inte att du når de temperaturerna som kommer krävas för att inte luftfuktigheten riskerar att nå kritiska nivåer.
stefan64: Har ett hus från förra sekelskiftet som står på torpargrund av sten. Mellan bottenstocken och marken är det ca 20 -50 cm och det sitter ventilationsgaller lite här och där. Tidigare ägare har försökt fylla mellanrummen med nån cement vilket verkar leda upp fukten från marken till timmerstockarna. (Har bytt några). Finns det något bra sätt att täta springorna mellan stenarna så
gaia: [citat] du kan utgå ifrån att alla mögelsporer är ohälsosamma och all organisk material utsatt för mer än 70% luftfuktighet och mer än 5 grader värme möglar .... pappbeklädda gipsskivor inräknat. gaia
Moelk: Tack för svaret. Kommer nog gjuta en liten sula. Det kan ju aldrig vara fel.
Xiter: Tack, det verkar vettigt. Har även funderat kring att bara köra med lokalt fall på 2 meter mot brunnarna för att kunna öka isoleringstjockleken till först tänkta 30 cm. Dubbla rutnät av armering runt brunnarna borde kunna tillåta en tunnare betongplatta på låt säga ca 8 cm. Hittade en fin tråd om likande problematik här:
DVE: Hälften vågat hälften vunnit... Nu är formen satt och cellplasten ute. Nu må de bokstavligt bära eller brista :- ) //DVE
Linnex: Ja. Om man avfuktar grunden räknas utrymmet som klimatiserat och då är det fritt fram att använda det som förråd. Möjligt att det finns andra godkända lösningar/möjligheter men avfuktning är det ända jag är säker på är OK. Skall man förvara icke organiska prylar som inte kan ge upphov för mögel så som en cykel så tror jag inte att det finns några begränsningar då det heter
imported_Byggaren: Mikael_L: Din första undran har jag inget bra svar på. Men eftersom man hela tiden jagar kostnader och försöker få så mycket prefabgrejs som möjligt, så kan det vara en del av förklaringen. Det kan ju oxå hända att stålföretagen sett en 'produkt' som man vill göra pengar på. Man gör det ibland oxå enkelt för sig och då kan det hända att det blir för enkelt, t.o.m. helt fel.
cim00of8: Hej har precis gjort en dränering på en mycket sank sjötomt, mha dräneringsrör i fiskbensmönster Nu tycker jag inte att detta gett önskat resultat Någon som har tips på andra åtgärder man kan göra ? Området är/har varit mycket sankt och det kommer en hel del dagvatten ner till tomten
Beppo: Dessutom är det väll så om jag inte är felinformerad att höns och fjäderfä inte har känsel på det viset i fötterna. dom fryser altså inte om fötterna om det är kallt på golvet.
Beemwee: Membran, tätskikt, samma sak olika namn Pordrän använder också tätskikt ,10 cm upp på vägg och lite olika ner beroende på hur sulan ser ut. Isodrän kan tätskikt monteras, men endast om grundsulan sticker ut mindre än 30mm, och då bör hela grundsulan och minst 100mm över grundsulans överkant tätas med tätskikt kör du flytmembran lättare att jobba med och jag kommer själv att
Styx: [citat] Cellplast isolering frigolit t.ex. De flesta byggfirmor tar hem det annars, falsad eller spontad, lite beroende på fabrikat..
handersson: Jag använde Startsida Den var inte enkel men det är en metod :) //Håkan
imported_Byggaren: Det beror helt på hur referensobjektet ser ut eller vad som avtalats vid upphandlingen. Det som inte finns med där, ingår i princip inte. Jag skulle tro du får nöja dig med återfyllnad om inget särskilt sagts om upp-och utfyllnad samt matjordsutläggning utan beredning av ytan för sådd/plantering, hårdgöring, etc.
ylven: Var på väggen borrades provhålen? Min egen erfarenhet är att det är längst ner på väggen och i golven som problemen är som störst. Om det luktar konstigt så är det något som är fel, frågan är bara vad!
rosieboy: Hej! Vi har fått vårt bygglov beviljat för garage, med en övervåning med två vanliga rum. Grunden utgörs av platta på mark. Befintligt hus är byggt 1927, med hel källare. Nybygget är anslutet mot gamla huset, men plattan ligger en dryg meter ifrån. Som det är ritat nu sticker det ut "tungor" från bottenplattan, syns på bifogade bilder. Två av dessa ansluter mot befintligt hus,