Har grävt provgrop för avloppet och insett att grundvattennivån ligger på 100 - 120 cm djup. Vilka problem ställer detta till för mig vid grundarbetet? Tomten ligger högt på en rullstensås, så jag kan inte fatta var vattnet kommer ifrån...

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av detta?

Det går att bygga på med jord uppåt där du ska ha infiltrationen så du får rätt djup om du bara kan få fall dit. Finns även lågbyggda infiltrationsanläggningar för sånna typer av tomter. Kolla runt med någon tillverkare och se vad de rekommenderar.

När vi grävde våran provgrop så låg grundvattnet bara 60-70 cm ner. Så vi kommer att anlägga en markbädd med vårmarksfilter (för att få bort fosfor ur vattnet) Är inte det ett alternativ då?

Jag har varit ute och mätt igen och snarare kommit fram till att det ligger mellan 130-140 cm djupt (traktorn hade grävt ner sej rätt mycket och vi har dessutom grävt i den enda lilla svacka som finns på tomten :-D), så en grund infiltration borde funka.

Fast min fråga var snarare om man ska tänka på ngt särskilt när det gäller markarbetena och grunden (platta)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.