Jag har schaktat klart och besiktningen är klar. Jag tänkte fylla gropen snart och undrar vad ni rekommenderar att jag ska fylla med för sten, vill att det ska bli så stabilt som möjligt. Där jag ska fylla minst är det 30cm som ska fyllas. Vad säger ni? Jag ska använda en 450kg padda. Underlaget är berg och morän.

Makadam eller samkross är väl det som normalt används. Ska det alltså fyllas 30 cm innan cellplasten eller är det 30 cm innan det kapillärbrytande skiktet?

Jo, makadam eller samkross, det är jag med på. Men vilken storlek ska jag ha för att nå maximal stabilitet? 30cm alltsom allt på minsta stället innan cellplast.

Behöver du verkligen maximal stabilitet..? Men i så fall kanske det är 0/8 eller 0/16 som är stabilast. Men då får du ingen kapillärbrytande förmåga alls.

8/16 är lämpligt närmast under cellplasten. Men det behövs inte 3dm tjockt lager av det.
Brukar duga bra med sand.

Skulle säga 0-16 till 15-20 cm under cellplasten. Den blir ordentligt stadig om du packar den med paddan. Sen 8-16 upp till cellplasten så får du ett ordentligt kapilärbrytande skikt

Jag har fått lite olik bud, därför undrar jag. Kan jag fylla 20cm med 16-32 (bryter kapillären redan där) och resten med det som jag känner blir bäst under kantblocken? typ 8-12. 16-32 är väl billigare än 8-16?

ingen som har åsikter? Jag vill att det skall vara max stabilitet och dränering rakt igenom.

Max stabilt är ju som någon redan skrivit bärlager, typ 0-16 eller 0-30, frågan är dock om det är lönt under en grund, det brukar man göra uppfarter och vägar av? Det dränerar ingenting heller utan är nästan helt tätt.

Priserna på makadamen har jag ingen aning om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.