Hoppas att jag lägger den här tråden under rätt forum nu!

Vi går i husbyggartankar och funderar lite på vad för typ av hus som lämpar sig bäst för vår tomt. Vi har mätt upp lite grovt ungefär vart huset kan tänkas hamna, och marken sluttar där, det skiljer kanske max 1,5 m mellan långsidorna. Funderar nu på om en vanlig grund eller ett souterränghus skulle lämpa sig bäst på tomten??

Det är en fråga om ekonomi, funktion och smak. Jag som gillar källare hade definitivt byggt souterräng på en sådan tomt, men du kan ju också fylla upp för att bygga utan källare. Det kan vara en avsevärd prisskillnad mellan alternativen...

Om vi inte bygger källare skulle vi bygga 1,5 plans istället (för 1 plans souterräng), så att vi får ungefär samma yta. Ska ta och försöka kolla upp om det går att uppskatta kostnader för de olika alternativen.

Jag sitter i samma sits som dig. Vår mark lutar ca 3 m och jag har slängt ut en antal frågor här på forumet. Det verkar som kostnaderna tar ut sig oavsett vad du väljer.

Om du väljer källare så behöver huset inte vara så stort. Det räcker kanske med en platta på 100 kvm och så bygger du ditt 1,5 hus ovanpå. Du får typ 3 våningar och fördelen är att du får bra med bi utrymmen och ev garage. Dock blir kostnaderna lite dyrare med schaktning och uppbyggnad av källarväggar, dränering, rördragning, isolering etc.

Väljer du utan källare måste marken fyllas igen, runt 100:-/m3. Sen blir ju plattan större om du ska ha extra utrymmen och garage, tex 170 kvm. Och vi alla vet att grunden är dyr som fabian, allt från 1.000:- till 2.000:-/ kvm.

Jag personligen lutar åt källare pga av extrautrymmen, men smaken är ju som baken ; - )

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/63878-grund-vid-sluttning.html

En bild på tomten skulle nog hjälpa för råd men på många ställen jag sett där man valt att inte bygga souterräng på en sluttande tomt ser det helt fel ut. Givetivis inte så att souterräng alltid blir bättre men jag har ofta reagerat på hur fel det ser ut när de satt ett våningshus, eller för den delen enplans, på en sluttanden tomt. Inte ofta jag tycker "oj, det där souterränghuset passar verkligen inte på tomten".

Det handlar nog mycket om från vilket håll tomten sluttar och hur mycket, vart ingången hamnar och hur tomten hamnar i förhållande till huset om man "gräver ner" det. De tomter jag reagerat på att "vanliga" hus inte passar har varit sådana att man har infarten "längst ner" och sen går tomten i en uppförsbacke så att säga. De som fyllt upp för att bygga ett "vanligt" hus har fått en tomt som är bara slänter och de som istället gröpt ur tomten och byggt souterräng har fått ett hus som är "intryckt" i marken längst bort och plan tomt framför.

Men som sagt, det skiljer från fall till fall så en en bild på tomten skulle nog hjälpa mycket.

Tack för svaren!
Tyvärr har jag inga bilder där man ser hur tomten sluttar, men jag kan knäppa några nästa gång vi åker ut. Tomten sluttar uppifrån vägen/infarten och nedåt, vi kommer troligen att bygga så nära tomtgränsen mot vägen som vi får - tror att det är minimum 6,5 meter.

Garage blir det nog alltså inte i källaren i så fall, då skulle vi behöva köra runt huset och in i garaget!

Jättesvårt att råda och det handlar ju om *ert* läge och *ert* tycke och smak. En tomt som sluttar uppför från infarten tycker *jag* oftast blir bäst om man trycker bak huset så långt som möjligt från infarten och väljer souterränghus. Utrymmet "bakom" huset blir då skräpdelen av tomten och så kan man jämna av tomten framför huset så mycket man vill. Men det hänger ju på hur solen vandrar över tomten och så.

En bild säger mer än tusen ord som man säger så kan ni knäppa några foton så kommer ni nog kunna få bättre råd.

Ja, lutningen är inte lätt att fånga på bild. Några enkla uppspikade pinnar/profiler hade ju hjälpt. Att väga av dessa så en pinne sitter plant kan ge ganska mycket värdefull information om man tar bilder.

Faktiskt inte dumt för egen del heller, ögat lurar hjärnan ganska bra :)

Ja du, det var inte lätt att se hur tomten lutade. På bilderna får man närmast intryck av att det inte alls lutar särskilt mycket. Om du satte några käppar ungefär där hörnen ska vara?

OK, ska sätta upp käppar och knäppa flera bilder lite senare. Nu ska vi ut och kratta löv (eller vad man gör på en städardag i fritidshusföreningen) ;)

Nu har vi varit ute och mätt upp - igen - vart huset skulle kunna tänkas stå, och där är det ingen vidare lutning alls. Jag tror vi lurade oss lite på att tomten trots allt lutar en del uppifrån vägen. Men 6,5 meter in på tomten, där man som närmast får bygga, är lutningen väldigt svag.

Ett slangvattenpass kan vara till stor hjälp. Då kan du sätta ner märk-käppar i de blivande hörnen och rita lite nivålinjer på dem.

Slangvattenpass är inte dumma alls. Antingen ett sånt eller ett laserpass. Se bara upp med billiga laserpass, de mäter inte alltid rakt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.