8 777 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Gjuta en källartrapp
Bor i ett hus med garagenedfart ner till källaren, men nu ska nedfarten fyllas igen och fristående garage byggas. Har för avsikt att mura igen öppningen till källaren men istället för garageporten ska det dit en dörr och källartrapp skall gjutas parallellt med husgrunden. Då är frågan, kan man fixa det här själv? Har letat lite på forumet och det nämns lecablock och betongblock, vad använda?
Hur får man till formen, ska det snickaras en form som man sedan geggar ner betong i eller...?
Tacksam för alla tips och idéer, posta gärna länkar. Vore kul om någon dokumenterat sin gjutning med bilder.
Hur får man till formen, ska det snickaras en form som man sedan geggar ner betong i eller...?
Tacksam för alla tips och idéer, posta gärna länkar. Vore kul om någon dokumenterat sin gjutning med bilder.
Att snickra en gjutform för en trappa är inte så svårt, och det brukar finnas exempel på hur man gör i böcker och artiklar om gjutning. Sök på nätet eller gå till biblioteket :-D
Här är ett litet exempel, bara att addera fler steg....
Göteborgs-Posten - Gjuta, mura o putsa - Mura-Gjuta trappa
Här är ett litet exempel, bara att addera fler steg....
Göteborgs-Posten - Gjuta, mura o putsa - Mura-Gjuta trappa
Vi har gjutit en del.
Kolla vår web (Robert och Ninas byggdagbok - hur man bygger ut en 1-plansvilla till en 2-plansvilla), under "Dagboken"
Renovering av entrétrappa:
Byggdagbok
Bygge av altan + trappa:
Byggdagbok
Byggdagbok
Bygge av en stödmur med tillhörande trappa:
Byggdagbok
Kolla vår web (Robert och Ninas byggdagbok - hur man bygger ut en 1-plansvilla till en 2-plansvilla), under "Dagboken"
Renovering av entrétrappa:
Byggdagbok
Bygge av altan + trappa:
Byggdagbok
Byggdagbok
Bygge av en stödmur med tillhörande trappa:
Byggdagbok
Fasting65, fantastistk vad ni håller på o snyggt blir det! Fina idéer och inspiration får man från ert bygge.
Har kommit fram till att jag gjuter en armerad platta (med bunn) som jag sedan med leca 19x19x59 murar upp en rektangulär "låda" på. Sedan köper jag det antalet trappsteg som jag behöver från http://www.liroma.se/Resources/Liroma%20kat.%202001.pdf
Tänkte se till att ett par av stegen är lätta att ta loss så man kan sopa under trappen, lär blåsa ner löv o dyl.
Frågan är, vad ska jag ha för underlag under den gjutna plattan? Ska man isolera eller är det "bara" o vräka ner singel som man sedan gjuter på?
Har kommit fram till att jag gjuter en armerad platta (med bunn) som jag sedan med leca 19x19x59 murar upp en rektangulär "låda" på. Sedan köper jag det antalet trappsteg som jag behöver från http://www.liroma.se/Resources/Liroma%20kat.%202001.pdf
Tänkte se till att ett par av stegen är lätta att ta loss så man kan sopa under trappen, lär blåsa ner löv o dyl.
Frågan är, vad ska jag ha för underlag under den gjutna plattan? Ska man isolera eller är det "bara" o vräka ner singel som man sedan gjuter på?
Klicka här för att svara