4 017 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Köpa platta på mark
Ska bygga 220 kvm 1-plan i lättbetong och har fått nedanstående spec på grunden . Kan inte själv bedömma om det är vettigt eller ej, vad tror ni?
Tjälldén Isogrund 400/80-380 med klack. Skarvar mellan elementen mjukfogas.
50 mm markskiva (GRS 30) för utvändig isolering av hörn.
Utfyllnadsgrus.
Fiberduk, klass 2.
150 mm dränerande grus.
2x100 mm cellplastisolering (kval S-100 + i förekommande fall kval 150 eller högre i voter).
100 mm betong enligt kommande arbetsritning med erforderlig armering.
Dränering typ Pipelife kokos 92/80 med spolrör.
Fiberduk vid dräneringsledning.
Grunden radonskyddas.
Fråga 2: Är det idé att få vp-rören för el etc. till resp rum nergjutna i grunden, under golvvärme slangarna (detta för att minimera spårning i innerväggar)?
Tjälldén Isogrund 400/80-380 med klack. Skarvar mellan elementen mjukfogas.
50 mm markskiva (GRS 30) för utvändig isolering av hörn.
Utfyllnadsgrus.
Fiberduk, klass 2.
150 mm dränerande grus.
2x100 mm cellplastisolering (kval S-100 + i förekommande fall kval 150 eller högre i voter).
100 mm betong enligt kommande arbetsritning med erforderlig armering.
Dränering typ Pipelife kokos 92/80 med spolrör.
Fiberduk vid dräneringsledning.
Grunden radonskyddas.
Fråga 2: Är det idé att få vp-rören för el etc. till resp rum nergjutna i grunden, under golvvärme slangarna (detta för att minimera spårning i innerväggar)?
Fråga 1:
Ingen expert, men när vi snackade grund med diverse byggfolk innan vi drog igång vårt bygge så tyckte de flesta att man skulle försöka satsa på minst 250 mm cellplast.
Blev att vi ändå valde 200 mm.
Tycker att de du har skrivit känns som en normalplatta.
Fråga 2:
Tror inte att VP rör får gjutas ner.
Har sett flexslang som får gjutas in. Dock så bör du då dra de sladdar som du behöver INNAN du lägger dem. Trist och stå där med gjuten platta där du har rör stickandes upp men inte lyckas föra igenom dina installationskablar mm.
Tror inte du behöver lägga dem under själva isoleringen, för det gör ju att de som gör plattan måste tillbringa mer tid åt att såga till cellplasten, vilket kanske drabbar dig i slutändan.
Däremot så bör sådana rör, precis som golvvärmeslingorna, ligga under armeringsnäten. För golvslingor + armeringsnät bygger ca 4 cm. Så med 10 cm betong så kan du eller den som bygger ditt hus borra/bulta 5 cm ner i betongen om det skulle av någon anledning behövas.
Ingen expert, men när vi snackade grund med diverse byggfolk innan vi drog igång vårt bygge så tyckte de flesta att man skulle försöka satsa på minst 250 mm cellplast.
Blev att vi ändå valde 200 mm.
Tycker att de du har skrivit känns som en normalplatta.
Fråga 2:
Tror inte att VP rör får gjutas ner.
Har sett flexslang som får gjutas in. Dock så bör du då dra de sladdar som du behöver INNAN du lägger dem. Trist och stå där med gjuten platta där du har rör stickandes upp men inte lyckas föra igenom dina installationskablar mm.
Tror inte du behöver lägga dem under själva isoleringen, för det gör ju att de som gör plattan måste tillbringa mer tid åt att såga till cellplasten, vilket kanske drabbar dig i slutändan.
Däremot så bör sådana rör, precis som golvvärmeslingorna, ligga under armeringsnäten. För golvslingor + armeringsnät bygger ca 4 cm. Så med 10 cm betong så kan du eller den som bygger ditt hus borra/bulta 5 cm ner i betongen om det skulle av någon anledning behövas.
Fråga 2:
När du kollar upp, så hör då gärna efter om VP rör är godkända för nedgjutning.
Som jag skrev sist så tror jag tyvärr att man inte får det, är något som jag hört någon säga någongång, så jag kan ha missuppfattat. För om det är tillåtet så är det ju bra mycket enklare att dra sladd i släta rör än i flexrören.
När du kollar upp, så hör då gärna efter om VP rör är godkända för nedgjutning.
Som jag skrev sist så tror jag tyvärr att man inte får det, är något som jag hört någon säga någongång, så jag kan ha missuppfattat. För om det är tillåtet så är det ju bra mycket enklare att dra sladd i släta rör än i flexrören.
Klicka här för att svara