17 513 läst ·
7 svar
18k läst
7 svar
Gjuta garageuppfart eller lägga sten??
Vi ska bygga nytt hus och har stor beslutsångest om vi ska gjuta en garageuppfart och få den mönstrad så den ser ut som om den vore stenlagd eller om vi ska lägga sten på traditionellt vis.
Någon som vet vad det kan kosta med dessa olika förslag om man inte gör något själv utan en firma ska fixa allt, jo det finns ju olika sorters sten men om man utgår från en stansardsten till endamålet.
Garageuppfarten kommer bli ca 12*7m
Någon som vet vad man ungefär bör betala för en garagesula utan värma om det är normala förhållanden i jorden och en firma gör allt? kommer förmodligen kolla med dom som ska gjuta husplattan om dom kan åta sig detta och och ev även garageuppfarten.
Kan vara bra och veta vad dessa saker bör kosta och vad andra har betalat så kan man avgöra ganska fort vad det är för offerter man får in.
Tack på förhand
Någon som vet vad det kan kosta med dessa olika förslag om man inte gör något själv utan en firma ska fixa allt, jo det finns ju olika sorters sten men om man utgår från en stansardsten till endamålet.
Garageuppfarten kommer bli ca 12*7m
Någon som vet vad man ungefär bör betala för en garagesula utan värma om det är normala förhållanden i jorden och en firma gör allt? kommer förmodligen kolla med dom som ska gjuta husplattan om dom kan åta sig detta och och ev även garageuppfarten.
Kan vara bra och veta vad dessa saker bör kosta och vad andra har betalat så kan man avgöra ganska fort vad det är för offerter man får in.
Tack på förhand
Jag har inget klart svar men vad jag har hört så är det ganska dyrt att få gjutit en sådan yta och få den präglad och in med alla fogar och dylikt. Det är en beläggning som är ovanlig i Sverige och därför finns det inte många företag som har maskiner eller kunskaper till det och följaktligen så tar de få som har detta bra betalt. Samma arbete i USA eller Tyskland skulle antagligen kosta betydligt mindre eftersom betongytor är så vanliga där.
Men jag har inga reella siffror att bidra med. Är intresserad av att få höra några dock.
Men jag har inga reella siffror att bidra med. Är intresserad av att få höra några dock.
Det fanns ett par långa trådar om just markbetong för nåt år sedan. "Matilda" hette hon som var duktig i ämnet. Till slut var det någon som kallade henne för 'betong-matilda' och med det namnet avslutade hon sedan sina inlägg. Så sök på "betong-matilda" så hittar ni nog tråden.
Klicka här för att svara