9 397 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Dränera, ta bort asfalt?
Vi har ett gammalt hus med källare och håller som bäst på med dränering av huset, men har nu några frågor som jag hoppas få svar på.
1. Om man har gamla asfalts bestrukna ytterväggar (tror det kan vara asfalt eftersom väggarna är svarta). Måste denna tas bort innan man sätter på en Platonmatta?
2. Hur tar man i så fall bort denna (stålborste = evighet?)
3. Om den sitter kvar, finns risker?
1. Om man har gamla asfalts bestrukna ytterväggar (tror det kan vara asfalt eftersom väggarna är svarta). Måste denna tas bort innan man sätter på en Platonmatta?
2. Hur tar man i så fall bort denna (stålborste = evighet?)
3. Om den sitter kvar, finns risker?
Nedan saxat från Platons hemsida:
"Kallasfalt på den gamla väggen - måste jag ta bort den?
Normalt inte. Asfalten är visserligen ett tätt skikt som kommer att hindra väggen att andas utåt till Platon-spalten. Men samtidigt är asfalten gammal (annars kanske inte renoveringen hade varit aktuell) och otät. En noggrann skrubbning med stålborste räcker tycker vi. "
Själv tycker jag det låter lite flummigt... skall man ta bort den eller inte? Isodrän har tydliga rekommendationer på mer än 50% skall bort.
Vad säger expertisen. Skall asfalten bort eller inte för Platon?
För at ta bort gammal asfalt har jag några idéer:
-Blästring
-Vinkelslip med stålborte
-Yxa/Barkspade
"Kallasfalt på den gamla väggen - måste jag ta bort den?
Normalt inte. Asfalten är visserligen ett tätt skikt som kommer att hindra väggen att andas utåt till Platon-spalten. Men samtidigt är asfalten gammal (annars kanske inte renoveringen hade varit aktuell) och otät. En noggrann skrubbning med stålborste räcker tycker vi. "
Själv tycker jag det låter lite flummigt... skall man ta bort den eller inte? Isodrän har tydliga rekommendationer på mer än 50% skall bort.
Vad säger expertisen. Skall asfalten bort eller inte för Platon?
För at ta bort gammal asfalt har jag några idéer:
-Blästring
-Vinkelslip med stålborte
-Yxa/Barkspade
Drar liv i en gammal tråd..
Kommer själv stå inför samma fråga om ca en vecka.
Har tänkt använda platon och frågade dom igår om asfalten på väggen.
Han jag pratade med sa att asfalten kunde vara kvar. Bara sopa bort det som sitter löst och sen smacka dit platonmattan.
Verkar som sagt att det finns delade meningar om detta.
Hur har ni gjort vid dränering med platon?
Kommer själv stå inför samma fråga om ca en vecka.
Har tänkt använda platon och frågade dom igår om asfalten på väggen.
Han jag pratade med sa att asfalten kunde vara kvar. Bara sopa bort det som sitter löst och sen smacka dit platonmattan.
Verkar som sagt att det finns delade meningar om detta.
Hur har ni gjort vid dränering med platon?
Jag kan inte se varför den skulle behöva tas bort. Man får ju ha väggen diffusionsöppen på insidan, och det är ju normalt utifrån och in som fuktvandringen sker i en källare. Ett tätt skikt innanför Platon kan knappast göra någon skada.
Klicka här för att svara