3 760 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Mäta underlags förhållanden
Hej,
Önskar tips på hur man kan mäta underlags förhållanden!
Jag har idag en tomt på 1200 kvm som är helt belagd med gräs och en stor del av tomten har berg en bit ner under gräs mattan. Jag skulle vilja mäta på något sätt var berget går och vilket djup det har på sina ställen. Tanken är att jag ska gräva för en pool inför nästa år!
Någon som vet?
Önskar tips på hur man kan mäta underlags förhållanden!
Jag har idag en tomt på 1200 kvm som är helt belagd med gräs och en stor del av tomten har berg en bit ner under gräs mattan. Jag skulle vilja mäta på något sätt var berget går och vilket djup det har på sina ställen. Tanken är att jag ska gräva för en pool inför nästa år!
Någon som vet?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jag har hyrt en markborr vid några tillfällen när jag behövt få kunskap om hur berget går. Använde det förra året när jag skulle lista ut var jag bäst kunde lägga infiltrationsbädden och i våras när jag skulle undersöka var jag kunde lägga mitt nya traktorstall/vedbod. Klassikern markundersökningskäpp finns ju också men med en sådan kommer du inte ner längre än en meter ungefär. Vill du kolla större djup funkar en motordriven markborr med smalt borr ~7-10 cm fint.
Klicka här för att svara