Byggahus.se
Och jag tillägger lite här då...

Geoduk skall alltid användas när man gör olika schaktarbeten för byggnader, uppfarter, vägar osv enligt "regelboken"

Använder man inte geoduk exempelvis mellan lera och makadam så kommer leran att äta sig upp i makadamen och således förlorar makadamen sin funktion. Samma gäller under en garageuppfart.

Hej igen. :)

Nu har vi fått in lite offerter på grundmaterialet och det blir 400mm höga U-element och 300mm isolering.
(Stor platta och i norra Sverige därav 300mm isolering).

Om vi utgår från nybyggnadskartan ovan så ska vi alltså börja med att chakta ut till runt 600mm under färdig sockelhöjdsmått? Med andra ord ner till 48,8m? (Kantelementen 400mm plus 200mm makadam).

Där gräver vi runt ½meter djupt med grävmaskinen för att kolla så inga stora stenar gömmer sig? (Behöver man gräva och kolla eller är det överkurs?)

Sedan paddar vi och lägger fiberduk (50cm överlapp i skarvar)?

Därefter lägger vi ut avloppsrören och så packar vi ut 150mm 16-32 makadam ovanpå alltihopa och 50mm 8-16 makadam överst?

Hmm....vilken höjd skall dräneringsslangen ligga på i förhållande till plattans underkant?

Hur drar man vattenledningarna i huset? I plattan eller i innerväggarna eller i taket? Ytterväggarna är redan färdiga när huset kommer. ???

Hmmm....det tror jag var alla frågor för den här gången! :)
Tack för de bra svaren hittills!

Vad härligt, här verkar det ju finnas flera mark-proffs! :D

Jag har ett problem(som de flesta andra här he he) eller utmaning....

Vi ska bygga ett garage och förråd och vi har nu täckt av det första skiktet med jord. Vi upptäckte då att det tyvärr var berg 1m in under där garaget ska vara (6m brett) och att detta berg ligger 10cm under färdig sockelhöjd

Det jag undrar nu är hur mycket singel måste man lägga minimum mot berget innan man kan börja gjuta och lägga isolering? Istället för att spränga denna lilla del funderar jag på att höja hela plattan så att jag får plats med tillräckligt med singel mot berget för att sedan gjuta.

Känner mig ganska vilsen....och har fått pris av markbolaget på ytterligare 50,000 Kr om jag vill spränga....så helst höjer jag alltihop men frågan är hur mycket.

Eftersom det kommer rinna en hel del vatten längs med detta berg förmodar jag att jag ska lägga dräneringslang runt plattan? Helst skulle jag behålla berget fritt och då kommer denna dräneringsslang synas :(
Räcker det inte att vattnet rinner ner under plattan och in i singelgruset om man har grävt ordentligt djupt under garageplattan(1m) så det blir som en stenkista?

Jesca_j skrev:
Hej igen. :)

Nu har vi fått in lite offerter på grundmaterialet och det blir 400mm höga U-element och 300mm isolering.
(Stor platta och i norra Sverige därav 300mm isolering).

Om vi utgår från nybyggnadskartan ovan så ska vi alltså börja med att chakta ut till runt 600mm under färdig sockelhöjdsmått? Med andra ord ner till 48,8m? (Kantelementen 400mm plus 200mm makadam).

Där gräver vi runt ½meter djupt med grävmaskinen för att kolla så inga stora stenar gömmer sig? (Behöver man gräva och kolla eller är det överkurs?)

Sedan paddar vi och lägger fiberduk (50cm överlapp i skarvar)?

Därefter lägger vi ut avloppsrören och så packar vi ut 150mm 16-32 makadam ovanpå alltihopa och 50mm 8-16 makadam överst?

Hmm....vilken höjd skall dräneringsslangen ligga på i förhållande till plattans underkant?

Hur drar man vattenledningarna i huset? I plattan eller i innerväggarna eller i taket? Ytterväggarna är redan färdiga när huset kommer. ???

Hmmm....det tror jag var alla frågor för den här gången! :)
Tack för de bra svaren hittills!
Schaktbotten bör vara ungefär 60cm under färdig platta ja. Jag tycker inte ni behöver gräva ner så långt för att "leta" efter stenar. Ni ser lite på markens beskaffenhet om det verkar vara mycket sten. Orörd mark är alltid stabilare än omrörd, så låt marken vara om ni kan!

Schaktbotten paddas med en 500kg padda. Dräneringen skall ligga på schaktbotten, oavsett nivån på plattan så att säga. Dräneringens högsta punkt är på schaktbotten. Ni utgår från den punken och karvar sedan ett smalt "dike" med fall runt om hela grunden där slangen skall ligga i. 1% fall är tillräckligt.

Geoduk läggs på hela schaktbotten och även i och över dräneringsdiket. 50cm överlapp är lagom.

Avlopprören schaktar ni in "under" shacktbotten så att säga så att dem pekar nästan rakt upp genom schaktbotten, geoduk och så småningom genom makadamen. Förgreningar dras i makadamen. Vattenslangen dras på samma sätt, rakt upp genom plattan på det ställe som vattenmätaren skall vara.

Du behöver inte "mellanpadda" den grova makadamen, det går bra att ta allt på en gång. Räkna med att lägga ca 24cm för att det skall bli 20cm efter paddningen.

Jag rekommenderar att du lägger 8-16 alldeles runt dräneringsslangen eftersom det är mer skonsamt för slangen.

Har du fler undringar så är det bara att undra på...

Skistar skrev:
Vad härligt, här verkar det ju finnas flera mark-proffs!  :D

Jag har ett problem(som de flesta andra här he he) eller utmaning....

Vi ska bygga ett garage och förråd och vi har nu täckt av det första skiktet med jord. Vi upptäckte då att det tyvärr var berg 1m in under där garaget ska vara (6m brett) och att detta berg ligger 10cm under färdig sockelhöjd

Det jag undrar nu är hur mycket singel måste man lägga minimum mot berget innan man kan börja gjuta och lägga isolering? Istället för att spränga denna lilla del funderar jag på att höja hela plattan så att jag får plats med tillräckligt med singel mot berget för att sedan gjuta.

Känner mig ganska vilsen....och har fått pris av markbolaget på ytterligare 50,000 Kr om jag vill spränga....så helst höjer jag alltihop men frågan är hur mycket.

Eftersom det kommer rinna en hel del vatten längs med detta berg förmodar jag att jag ska lägga dräneringslang runt plattan? Helst skulle jag behålla berget fritt och då kommer denna dräneringsslang synas :(
Räcker det inte att vattnet rinner ner under plattan och in i singelgruset om man har grävt ordentligt djupt under garageplattan(1m) så det blir som en stenkista?
Hej!

Jag skulle absolut rekommendera dig att spränga. Dels för att du riskerar att få sättningar om ena hörnet står på berg och resten på lös mark. Dels också för allt vattnet som du säger kommer utmed berget. Att använda gruset under plattan som stenkista är absolut olämpligt! Du kan med tiden aldrig kontrollera området under plattan och du riskerar att få stora vatenrelaterade skador, både genom erosion och vuktvandring genom plattan.

När man spränger för att anlägga en husplatta där bara en del av huset kommer stå på berget så slall detta frisprängas minst 160cm och återfyllas med samma sorts massor som under övriga grunden.

SÅ, spräng eller höj MINST 1 meter är mitt råd.

• Gilla
Orkaliraseri
  • Laddar…
Magnus_Nordmark skrev:
Schaktbotten bör vara ungefär 60cm under färdig platta ja. Jag tycker inte ni behöver gräva ner så långt för att "leta" efter stenar. Ni ser lite på markens beskaffenhet om det verkar vara mycket sten. Orörd mark är alltid stabilare än omrörd, så låt marken vara om ni kan!

Schaktbotten paddas med en 500kg padda. Dräneringen skall ligga på schaktbotten, oavsett nivån på plattan så att säga. Dräneringens högsta punkt är på schaktbotten. Ni utgår från den punken och karvar sedan ett smalt "dike" med fall runt om hela grunden där slangen skall ligga i. 1% fall är tillräckligt.

Geoduk läggs på hela schaktbotten och även i och över dräneringsdiket. 50cm överlapp är lagom.

Avlopprören schaktar ni in "under" shacktbotten så att säga så att dem pekar nästan rakt upp genom schaktbotten, geoduk och så småningom genom makadamen. Förgreningar dras i makadamen. Vattenslangen dras på samma sätt, rakt upp genom plattan på det ställe som vattenmätaren skall vara.

Du behöver inte "mellanpadda" den grova makadamen, det går bra att ta allt på en gång. Räkna med att lägga ca 24cm för att det skall bli 20cm efter paddningen.

Jag rekommenderar att du lägger 8-16 alldeles runt dräneringsslangen eftersom det är mer skonsamt för slangen.

Har du fler undringar så är det bara att undra på...

Snart ska schakten för min garagegrund påbörjas. Platta på mark.
Enligt den geotekniska utredningen ska matjorden tas bort innan fyllning med dränerande materaial. Troligen blir då schaktdjupet endast mellan 20-30 cm skulle jag tro.
Marken är siltig sand och silt under matjorden.
Några frågor angående ditt resonemang ovan.

1. Ska verkligen schaktbotten paddas innan jag fyller upp med material?
Jag ställde denna fråga till min geotekniker och hon sa att jag inte skulle padda.
Vad är fördelen med att padda befintlig mark?

2. Ska verligen dräneringsrören läggas längst ner i denna grop innan jag fyller upp?
Jag trodde att de ska ligga just under plattans kant och den blir ju säkert 30-40 cm upp från schaktbotten.

3. Jag hade tänkt mig en fyllning av fyllnadssand och sedan 15 cm makadam 8-16 upp till rätt höjd. Geoduk läggs längst ner i schaktbotten. Ska geoduk även läggas mellan sanden och makadamen? Ska jag rent av skippa sanden och bara fylla med makadam?

Oj vilken gammal tråd som fått liv igen. Dock grymt bra. Vet inte om den kunnige Magnus Nordmark är aktiv här på forumet längre.

Xiter skrev:
1. Ska verkligen schaktbotten paddas innan jag fyller upp med material?
Jag ställde denna fråga till min geotekniker och hon sa att jag inte skulle padda.
Vad är fördelen med att padda befintlig mark?

2. Ska verligen dräneringsrören läggas längst ner i denna grop innan jag fyller upp?
Jag trodde att de ska ligga just under plattans kant och den blir ju säkert 30-40 cm upp från schaktbotten.

3. Jag hade tänkt mig en fyllning av fyllnadssand och sedan 15 cm makadam 8-16 upp till rätt höjd. Geoduk läggs längst ner i schaktbotten. Ska geoduk även läggas mellan sanden och makadamen? Ska jag rent av skippa sanden och bara fylla med makadam?

Efter att ha läst igenom Magnus Nordmarks tidigare inlägg har jag hittat ett relaterande svar av honom för fråga 1.

1. Jag citerar: "Du behöver inte padda schaktbotten. Det tjänar inget till att padda tung lera som legat länge"

Det handlar alltså här om tung lera. Jag kan inte dra några riktiga slutsatser om att det gäller även för andra schaktbottnar med annat material, eftersom han i denna tråd förespråkat packning av schaktbotten. Troligen menar han att om man varit och rört om i schaktbotten måste denna packas innan fyllning av material. Vi får hoppas att Magnus fortfarande är aktiv på forumet...
Tråd: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14355-draenering-igen.html

2. Svaret på detta har jag alltså inte hittat. Jag har dock en egen teori och plan för genomförandet. Min schaktbotten är lutande nu. På ena långsidan finns det silt och på den andra djup sand. Silten ligger djupare än sanden som jag inte ser någon anledning att ta bort. Möjligen kan jag flytta lite av sanden från ena långsidan till "siltsidan" så att det blir jämnt och packa hela ytan. Därefter lägger jag ut geoduken över hela ytan. Stuprörsrören och dräneringsrören läggs i en "dräneringschakt" i sandbädden för att därefter fylla med makadam upp till rätt nivå ovanpå detta. Därefter packas makadamen. Kommentarer?

Fråga 3 lämnas tills vidare ifall ingen har någon åsikt i frågan?

V55 Frågar:

"grannen har börja lägga sig i, påstår att jämna till förs i botten med makadam 10cm lager sedan geoduk och makadam i denna. spelar det någon roll."

Magnus_Nordmark Svarar:

"Din granne igen då.... han verkar ha fått lite om bakfoten. Det är slangen som sa transportera vattnet, annars hade det ju räckt att bara ha matakadam, inte sant?"

http://www.byggahus.se/forum/grund-m...ring-igen.html

Efter att jag satt ut ungefärlig höjd för plattans överkant på nedslagna pinnar runt "gropen" så insåg jag att även "sandsidan" måste tas ner djupare. Det gick alltså inte att flytta över sanden till "siltsidan" som jag trodde utan den måste tas bort helt. Jag kommer då att få en jämn schaktbotten med sand på ena långsidan och silt på den andra. I denna schaktbotten gör jag en "dräneringsschakt" enligt mitt tidigare resonemang utan makadam undertill.
Sedan fyller jag ca 20 cm makadam 8-16 på detta och paddar med en 500 kg padda. Den ska enligt uppgift klara 40 cm fyllningsdjup. Alltså ingen paddning i schaktbotten innan fyllning av makadam. Verkar detta vara ok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.