14 403 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
Panik! Grunden är för liten!
Att sådana här fel möjligen kan vara OK ur konstruktionssynpunkt och dessutom gå att leva med är en sak. Däremot kan det ju eventuellt även indikera att det föreligger ett visst mått av slarv hos hantverkaren. Sammantaget så är det nog bra att kolla, mäta, prata med KA, prata här så mycket som möjligt.
Sen undrar jag lite, även för egen del, går det att fixa glipor mellan kantelementen på annat sätt än mjukfog. Jag misstänker att en dylik fog kommer synas hyfsat väl.
Sen undrar jag lite, även för egen del, går det att fixa glipor mellan kantelementen på annat sätt än mjukfog. Jag misstänker att en dylik fog kommer synas hyfsat väl.
Är arg så jag skakar just nu.
Hade möte med min KA på tomten i torsdags. Och då hade grundfirman naturligtvis varit där och fixat till kantelementen. KA var nöjd men han tyckte dock inte att grunden var exemplarisk men dock helt ok. Jag var av samma åsikt.
Pratade med grundläggaren och sa som det var. Han skall gjuta i veckan. Sa att jag kommer att kontrollmäta alla rör i helgen då det är stor risk för att dom är fel. Detta tyckte han lät jättebra. Var nere i går och mätte och det mesta stämmer bra. Rören i badrumsväggen är dock lite väl mycket gränsfall. Ringde rörmockaren som skulle prata med grundläggaren och fixa detta innan gjutning. Allt lungt och fint. MEN medans vi pratar så får jag reda på att han som bygger grunden var på plats när rörmockaren upptäckte att måtten var fel!!!! Han har alltså hela tiden vetat om att det var fel och låtsas vara totalt ovetande när jag ringt! Det var till och med han som mätt och konstaterat felet. Hade inte rörmockaren sagt något till mig om det hade han alltså gjutit trots felaktiga mått.
Har samtalat med mig själv och kommit fram till att jag inte tänker göra någonting åt detta innan han är färdig. Men när fakturan kommer....
Så mycket tid och resor som jag har lagt ner på något som han redan vetat om.
För ganska noga dagbok om allt som händer och kan därför ganska lätt spalta upp tiden detta kostat mig. Har man någon rätt att få ner priset pga allt detta? Dessutom har tankarna på att acceptera 2cm bitar till kantelement flugit iväg. På något sätt får han fixa utseendet när plattan är färdig.
Oj! Det blir långa inlägg när man är arg...
Hade möte med min KA på tomten i torsdags. Och då hade grundfirman naturligtvis varit där och fixat till kantelementen. KA var nöjd men han tyckte dock inte att grunden var exemplarisk men dock helt ok. Jag var av samma åsikt.
Pratade med grundläggaren och sa som det var. Han skall gjuta i veckan. Sa att jag kommer att kontrollmäta alla rör i helgen då det är stor risk för att dom är fel. Detta tyckte han lät jättebra. Var nere i går och mätte och det mesta stämmer bra. Rören i badrumsväggen är dock lite väl mycket gränsfall. Ringde rörmockaren som skulle prata med grundläggaren och fixa detta innan gjutning. Allt lungt och fint. MEN medans vi pratar så får jag reda på att han som bygger grunden var på plats när rörmockaren upptäckte att måtten var fel!!!! Han har alltså hela tiden vetat om att det var fel och låtsas vara totalt ovetande när jag ringt! Det var till och med han som mätt och konstaterat felet. Hade inte rörmockaren sagt något till mig om det hade han alltså gjutit trots felaktiga mått.
Har samtalat med mig själv och kommit fram till att jag inte tänker göra någonting åt detta innan han är färdig. Men när fakturan kommer....
Så mycket tid och resor som jag har lagt ner på något som han redan vetat om.
För ganska noga dagbok om allt som händer och kan därför ganska lätt spalta upp tiden detta kostat mig. Har man någon rätt att få ner priset pga allt detta? Dessutom har tankarna på att acceptera 2cm bitar till kantelement flugit iväg. På något sätt får han fixa utseendet när plattan är färdig.
Oj! Det blir långa inlägg när man är arg...
När det gäller betalning och hantverkare vet jag att en del betalar 90% av fakturan tills allt är åtgärdat. Det ska enligt uppgift vara helt i sin ordning om man är osäker på hantverkarens förmåga/vilja att åtgärda eventuella brister på utfört jobb.
När det gäller att få kompensation för egen tid, uteblivna arbetsinkomster, resor osv har jag tyvärr ingen aning...
/Jens
När det gäller att få kompensation för egen tid, uteblivna arbetsinkomster, resor osv har jag tyvärr ingen aning...
/Jens
Kan det inte tänkas bli ett problem längre fram för tex vatten- och avloppsrör i badrum om du går o mäter idag och säger att det stämmer men att det sedan visar sig när innerväggarna är uppe att rören kom på fel plats. Jag skulle vara lite försiktig med att godkänna dragningarna. Det måste vara rörmokarens och grundläggarens ansvar.
Självklart skall du inte betala allt, att innehålla 10% tills det slutbesiktningen är klar är väl standardformulering om man använder sig av ABS05.
Självklart skall du inte betala allt, att innehålla 10% tills det slutbesiktningen är klar är väl standardformulering om man använder sig av ABS05.
Kommer absolut inte godänna några rördragningar. Däremot påtala fel....Hemmakatten skrev:Kan det inte tänkas bli ett problem längre fram för tex vatten- och avloppsrör i badrum om du går o mäter idag och säger att det stämmer men att det sedan visar sig när innerväggarna är uppe att rören kom på fel plats. Jag skulle vara lite försiktig med att godkänna dragningarna. Det måste vara rörmokarens och grundläggarens ansvar.
Ja just det ja. Det blev ju visst ett helt annat ämne.¨mats_o skrev:
För dom som är intresserade så kommer det förhoppningsvis en fortsättning här;
http://forum.byggahus.se/juridik/75346-ersaettning-foer-egen-tid.html
Om du bygger med lösvirke är det ju ingen fara för själva huset. Hade exakt samma problem vår husgrund, den blev nån cm bredare och längre. Det du måste vara nogrann med är istället var och hur alla rör kommer upp, så att de inte går in i en tänkt innervägg, eftersom det blir en förskjutning. Det blev problemet för mig. Eftersom vi hade bestämt var fönstren skulle sitta kunde vi inte heller flytta innerväggarna, det hela slutade med att vi har toalettavloppet går uppe i en innervägg, det blev i och för sig rätt bra 
En annan viktig sak att tänka på: se till att rörmokaren har koll på vilka rör som är kallvatten respektive varmvatten, om ni lagt rören i grunden. Min rörmokare hade inte märkt upp rören, och vi är ännu inte helt hundra på vilka rör som är vad.... !!
En annan viktig sak att tänka på: se till att rörmokaren har koll på vilka rör som är kallvatten respektive varmvatten, om ni lagt rören i grunden. Min rörmokare hade inte märkt upp rören, och vi är ännu inte helt hundra på vilka rör som är vad.... !!
concon skrev:
Det beror väl på vilken sida som är fel?
Om du t.ex. har en husgrund med planmåtten 5x10 meter är 2 cm på diagonalen (förutsatt att kortsidan är 5 m) 10 meter och 21,9 mm på långsidan och 21,9 mm mer på längden kan vara för mycket.
På den tiden jag sysslade med utsättningar hade jag som regel att det inte fick vara över 10 mm på diagonalen om sidorna var exakt i mått. Då var jag ensam om det med biträde av den som skulle ha huset. I grannkommunen fanns ett 3 personers mätlag som inte klarade av den noggrannheten. I 'min' kommun byggdes det efter mina mått. I grannkommunen fick de först stå och kontrollmäta själv. Byggmästarna alltså. Gissa i vilken kommun de helst byggde?
Med dagens mätteknik är det ingen konst att sätta måtten exakt utan någon avvikelse på diagonalen. Kunde jag klara det med teodolit (en japansk Sokicha) och vanlig geometrisk uträkning från ett tomtrör med argument (vinklar) och sträckor, så borde väl dagens mer välutbildade människor kunna klara det med bättre teknik?
F.ö tycker jag väldigt synd om Tokan som får nöja sig med slarvjobb. Erfarenheten av den grundentreprenören bör anslås på offentlig plats inom kommunen så att det blir stopp för denne i fortsättningen. Gärna med bilder på hur fel det kunde ha blivit.
Även KA-n borde ha en reprimand. Vad hade hänt om grunden legat fel i höjd och läge gentemot bygglovet? (Det handlar inte om byggkontroll, utan om bygglovet är följt eller inte.)
· 389 inlägg
Lånar tråden lite. Hoppas det är OK
Jag har det VÄRRE problemet som någon nämnt det. En lite för stor grund. Enligt min grundritning så är toleranserna +0/-15mm på längdmåtten och 15mm på kryssmåtten.
Ena diagonalen är spot on (dryga 15m) medan den ändra är 1cm för lång (inom toleranserna alltså).
Kortsidorna (dryga 7 meter) är 5mm för långa.
Ena långsidan (dryga 13 meter) är 10mm för lång och den andra 18mm för lång.
Dvs längmåtten på sidorna är samtliga utanför grundritningens toleranser.
Pratade utan att stöta mig med min markentreprenör (som även är byggentreprenören som skall bygga ihop huset senare). Han hävdade att det berodde på de icke-ideala hörnelement som inte var riktigt vinkelräta utan lite för spetsiga och därför stod ut i hörnen och gav lite för stora mått. I och med att korsmåtten stämmer så bra så är jag inte övertygad att det är det som är problemet och kikar man längs grunden så ser det inte ut så. Han hävdade också att dessa små avvikelser inte var något problem i praktiken.
Frågan är nu hur hårt jag skall bråka med honom om detta?
I dagsläget är isolering lagd men ännu inte armering, vattenrör och golvvärme slang. Gjutning på Fredag och på tisdag kommer rörkillen som också lägger golvvärmen.
Jag bygger med färdiga väggelement. Delad entreprenad, men det är inga frågetecken vem som är ansvarig så långt. (Även några mått på där avloppen kommer upp är felaktiga jämfört med ritning vilket jag uppmärksammat men där har jag en bättre känsla för vad jag kan tollerera).
Hur löser man problem när grunden är för lång jämfört med väggelementen? Man vill ju inte ha glipor med köldbryggor i väggarna?
Varför kan man inte bara göra som det står på ritningarna som konsulter gjort dyrt istället för att improvisera?
Kommer naturligtvis också rådfråga KA och hustillverkaren imorgon.
Jag har det VÄRRE problemet som någon nämnt det. En lite för stor grund. Enligt min grundritning så är toleranserna +0/-15mm på längdmåtten och 15mm på kryssmåtten.
Ena diagonalen är spot on (dryga 15m) medan den ändra är 1cm för lång (inom toleranserna alltså).
Kortsidorna (dryga 7 meter) är 5mm för långa.
Ena långsidan (dryga 13 meter) är 10mm för lång och den andra 18mm för lång.
Dvs längmåtten på sidorna är samtliga utanför grundritningens toleranser.
Pratade utan att stöta mig med min markentreprenör (som även är byggentreprenören som skall bygga ihop huset senare). Han hävdade att det berodde på de icke-ideala hörnelement som inte var riktigt vinkelräta utan lite för spetsiga och därför stod ut i hörnen och gav lite för stora mått. I och med att korsmåtten stämmer så bra så är jag inte övertygad att det är det som är problemet och kikar man längs grunden så ser det inte ut så. Han hävdade också att dessa små avvikelser inte var något problem i praktiken.
Frågan är nu hur hårt jag skall bråka med honom om detta?
I dagsläget är isolering lagd men ännu inte armering, vattenrör och golvvärme slang. Gjutning på Fredag och på tisdag kommer rörkillen som också lägger golvvärmen.
Jag bygger med färdiga väggelement. Delad entreprenad, men det är inga frågetecken vem som är ansvarig så långt. (Även några mått på där avloppen kommer upp är felaktiga jämfört med ritning vilket jag uppmärksammat men där har jag en bättre känsla för vad jag kan tollerera).
Hur löser man problem när grunden är för lång jämfört med väggelementen? Man vill ju inte ha glipor med köldbryggor i väggarna?
Varför kan man inte bara göra som det står på ritningarna som konsulter gjort dyrt istället för att improvisera?
andersmc skrev:Det där med att kantelementen inte är i våg tycker jag låter illa. Nu vet jag inte hur gjutarna tänker bära sig åt för att betongen i våg, men nog måste det vara betydligt svårare om kanten inte är jämn. Det innebär att de på något sätt måste få betongen att sträcka sig ovanför kantelementen. Det kanske går med något proffsknep, jag är också bara amatör.
Jaha?? Så då vill du ha in en köldbrygga i golvkonstruktionen?
Bilderna visar ett bra fuskjobb. Förmodligen har inte undergrunden packats och dragits av till rätt nivå + att de som satt elementen inte haft ett snöre att följa (eller haft det dåligt sträckt).
Det enkla svaret är att man gör om som det ska vara och inget annat. Annars är det inte fackmän som jobbar med det utan amatörer eller annat icke fackfolk och det ska du inte acceptera. Dröj hellre med resten och se till att det som är fel blir tillrättat först.