Nu behöver jag lite bra tips och idéer. Vi köpte i somras ett tegelhus byggt 1959. Det är ett soteräng hus i 3 plan. nu till frågan. Vi tänker inreda källaren till boningsyta. Idag så ligger pannrum,oljetanksrum matkällare i den delen som ligger under markytan (bakåt) och framsidan med allrum garage och förråd ovan mark. Här tänkte vi bygga ett sovrum. I halva källaren ( den delen under mark) är det gjutet betong golv. I främre delen utom garaget är det trägolv ovanpå reglar som ligger direkt på en betongplatta. Vi hade fuktskador på dom yttre väggarna när vi flyttade in så det första vi gjorde var att dränera och tilläggs isolera om grunden. Hur går man till väga om man vill göra om golvet i den främre delen. Vi har idag 2,20 upp till taket från bef. trägolv. Samt ca 12-13cm ner till betong plattan. Reglarna som ligger där idag är fuktskadade så det ska bort men vad är bäst när man bygger upp det igen. Ska man regla upp igen men med en åldersbeständig plast i botten och tryckimpr. reglar och sedan golv. Eller ska man bila upp betongplattan och gjuta om en helt nytt golv med isolering enligt alla dess konster och regler.
I båda fallen kommer vi lägga in golvvärme och överst kommer det ligga klinker.
Tacksam för hjälp från er som redan varit med om detta.

Jag kan med säkerhet avråda från plastfilm och tryckimpregnerat i alla fall! Det är fel på alla punkter!

I övrigt kan jag inte råda dig, möjligtvis infoga att jag själv kommer att lägga klinker utan golvvärme i min källare (riskfritt ytskikt, minimala kringkostnader och arbetsinsats). Men den ska å andra sidan inte användas som boutrymme utan som hobbyrum.

Kolla in lösningar på vattenburen golvvärme frå Uponor, Roth, och LK. De har lösningar för att isolera och lägga på befintligt betonggolv. Det bygger inte så mycket. Dessvärre får man inte lika tjock isolering som om du bilar upp golvet och gräver ut men det är mycket enklare. Finns upp till 70 mm tjocka isolerskivor med förlimmade plåtar på. Kolla exempel här: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1941

Inga organiskt material bör/får/skall välj själv def. användas i anslutning till fuktbärande element...dvs dina väggar och golv....visst....med dagens plattor, källargolv som är så in i vassen isolerade (om det är rätt gjort) så kan frånsteg göras med fackmans godkännande som det så fint heter...har sett lösningar med ventilation under golvet och träreglar på plastdistanser....men det är ju nått man bör resonera sig fram med en som KAN....det finns många som tror de kan...tyvärr....till sist är det du som ska betala ev. självrisk!

1. riv bort allt gammalt....

2. behövs det flytspacklas?......

3. ska du ha golvvärme så "bör" du bila bort allt och isolera underifrån...

4. lägg endera klinkers eller platon och klick/trägolv......

det är vad jag kan rekomendera, men jag är ingen fackman:D.....

/
M

Undvik golvvärme. Isola har en platonmatta för golv som du lägger på plattan, om ditt golv är plant (viktigt). Sen måste du ha en mekansisk ventilation. Viktigt att man ventilerar med inomhusluft, ca 20 gr. Du får ett varmt golv på köpet ;-)
Om du frågar 5 byggare får du 5 olika svar. Frågar du de som städar upp efter byggarna får du alltid samma. Ventilation! Kolla med Anticimex, det gjorde jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.