Bogeymannen skrev:
Har en kompletterande fråga;

finns det olika kvaliteter på betongen?...anledningen till min fråga är att det är ganska stora stenar i min betong, det ligger en "klutt" utanför som blev över...jag ska ned och mäta stenarna i den

Om det finns olika kvaliteter, vilken skulle jag haft?
Säg till din entreprenör att du vill ha följesedeln som bifogades betongleveransen. Där står kod för vad du fått. Ring sedan betongtillverkaren och be dom säga vilken kvaliteet och stenblandning som levererats till leveransadressen. Du kanske tom kan få dessa uppgifter direkt via betongtillverkaren om du vet leveransdag och leveransadress, dvs utan att fråga gjutaren.

Alla borde intresserat kolla formen före gjutning, dessutom markarbeten under själva gjutformen, armering, markduk, etc,etc. Dessutom närvara vid gjutningen (åskådare).

Ska man rgentligen behöva göra det?...alltså vara åskådare...vart är vi på väg egentligen?
Då ska jag som beställare dessutom vara kunnig på området...
Har nu mätt mina stenar, de största jag hittade är 30 mm
Det är fall till golvbrunnarna, dock inte 2 cm till duschen...var ca 1,5 cm.

Markduk är jag säker på att de inte har använt. Är det ett krav?

De har inte använt kanthörn så ena hörnet har gått isär...se bild

När jag för första gången såg det färdiga resultatet så låg det betong utanför plattan, ser ut som de har fyllt emot med betong vilket får en att undra om det började röra på sig under gjutningen, se bild med hunden

Kan inte lägga in bilder i detta svar...försöker lägga i ursprungsmeddelandet

Håller på och lär mig:cool:...här kommer iallafall bilderna:)

• Mofalla dec2007 030liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mofalla dec2007 031liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, ingen nackdel med stora stenar. Enligt bilderna så tycker jag det sder ut som ett kanthörn. Om det inte varit det hade du sett frigoliten från sidan på kantelementet. Att det är betong utanför plattan beror troligtvis på att de fått för mycket betong i plattan när de gjöt så de har tryckt det utanför plattan. När det stelnat kan man plocka upp det och deponera det. Inga problem med det.

skulle bara vilja säga att det är oerhört svårt att få platan helt jämn vid rörgenomföringar då man inte kommer åt med sloda runt om utan bara fram till rören.. länge sen nån skrev här men ändå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.