gjuta platta intill hus på åkermark....?

4k läst  3 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Hej !
    efter att ha läst X-antal av inäggen här på forumet om lera i marken, och att det kan ge problem vid gjutning av platt, d.v.s. sättningar o.s.v.

nu till mitt problem:
    vi planerar att bygga en "grov" entré till vårat hus, den ska innehålla en entré och ett badrum och tanken var att gjuta platta, 3x5m,
    nu är det så att tomten är gjord i stort sett av lera eller åkermark, gammal sjöbotten, tomten gränsar istort sett helt om till åker, och det bör ju vara likadan jord på åkern som på "gräsmattan".

är det fel att gjuta, skulle ni gjort något annat ? (krypgrund o.s.v)
    vad ska man tänka på ? något speciellt ?

//N

2. T
    Medlem Nivå 2
    har du exakt kollat upp innehållet på lagret av "leran", åkermarken?

och sedan, vad döljer sig under den?

jag är själv mitt uppe i att ta reda på vad min "lera" innehåller och om den är bra nog för belastning.

har fyllt två påsar med detta material och ska lämna labprov imorn hos Wsp. jag har dock själv låtit gräva djupa hål en bit bort från det tänkta bygget. fann berggrund 1-1,5 meter under ett lager av 1 meter "lera". lagret över bergrunden är mycket hårt pga torrhet och inlandsisens tryck, släpper inte igenom vatten pga finpartiklarna. då jag vaskat en klump av detta material fann jag att det innehåller cirka 75% sand, fin sand upp till små stenar av olika storlekar. resten har så fina pariklar att de inte går att se med blotta ögat. tydligen finns det två sorters jordar där kornen inte kan ses: silt och lera. silt är något grövre än lera, och mer fördelaktigt. sen har det stor betydelse om det är sk torrskorpelera eller lös lera.

är det så att du inte vet exakt vad som döljer sig i jorden, och vilken belastning den tål så är mitt råd att du kontaktar en geotekniker för ett test, sen sover man bättre.

skulle det vara så att marken är sättningsbenägen, så bör man inte fylla med ett alltför tungt lager under grund, dessutom bör detta lager ha en duk under sig så att macadamen inte blandar sig med leran. ska du göra krypgrund så bör sulan vara extra bred. en platta "flyter" bättre på en större yta, men är oturen framma och sättningar inträffar så är det lättare att i efterhand åtgärda detta om du har en krypgrund.

3. N
    Medlem Nivå 4
    hej !
    tackar för svaret, nej har inte kollat upp vad det är för lera där jag bor. Men det ska göras...
    kanske en dum fråga men Wsp ? vad är det...

men jag ska kolla upp vad det är för jord/lera under gräsmattan, ska gräva några djupa hål o kolla vad som kan finnas under..

4. T
    Medlem Nivå 2
    wsp är ett företag med geotekniker. de finns på flera orter. antingen ser de direkt vad det är för någon jord du tar med dig dit eller så siktar de jorden i en maskin. lycka till. skriv gärna igen då du fått reda på resultatet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: