4 247 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Offert plintgrund
Jag har fått en offert på plintgrund (huset är på ca 85m2) och har några funderingar.
Priset ligger på 100000 :- inkl.moms och då ingår följande:
- Schakt och montering plintar och balkar.
- Utsättning inkl.profilvirke.
- Planschakt av grundområdet till i genomsnitt 30 cm.
- Grovplanering 3 m.runt grund.
- Montering av rasskydd.
- Dränering i mitten av grund avlett till dräneringsbrunn.
- Sandavjämning av kryputrymme (ej utläggning av plastfolie)
- Schakt och montering vatten och avlopp samt dagvatten med drän.brunn max 10 m.
- Vatten och avlopp inuti grund inkl.material.
- Vinterkostnadstillägg nov.t.o.m.mars ingår ej.
- Erforderlig mängd grusmaterial för kringfyllning av plintar samt dräneringsmaterial tillhandahålles av beställaren.
- Priset gäller förutsatt att man kan tillåta ett grundtryck 1,5 kg/cm2
- Betalning 30 dagar netto.
Jag har funderat länge på att göra allting själv med hjälp av familj och vänner. Är det värt det?
Priset ligger på 100000 :- inkl.moms och då ingår följande:
- Schakt och montering plintar och balkar.
- Utsättning inkl.profilvirke.
- Planschakt av grundområdet till i genomsnitt 30 cm.
- Grovplanering 3 m.runt grund.
- Montering av rasskydd.
- Dränering i mitten av grund avlett till dräneringsbrunn.
- Sandavjämning av kryputrymme (ej utläggning av plastfolie)
- Schakt och montering vatten och avlopp samt dagvatten med drän.brunn max 10 m.
- Vatten och avlopp inuti grund inkl.material.
- Vinterkostnadstillägg nov.t.o.m.mars ingår ej.
- Erforderlig mängd grusmaterial för kringfyllning av plintar samt dräneringsmaterial tillhandahålles av beställaren.
- Priset gäller förutsatt att man kan tillåta ett grundtryck 1,5 kg/cm2
- Betalning 30 dagar netto.
Jag har funderat länge på att göra allting själv med hjälp av familj och vänner. Är det värt det?
Hej!
Jag sitter själv i tankar om bygga hus, men då med platta på mark.
Huset är på 135kvm boyta, säljaren erbjuder att fixa husgrunden (genom en annan entreprenör) för 207´000kr, då inkl dragning till servicen. Jag har vart runt och frågat på priser på:
Mackadam (utkört till tomt)
Lecabalk (6m)
Isolering (cellplast 100mm vit, 100mm blå)
Armeringsnät
Armeringshackar
Najjtråd
Betong (utkört)
Allt inklusive transporter går på ca 95´000kr inkl momsen. Sedan är det bara "hyra" in maskinisten och hans maskin för att jobba ca två dagar (helg?), och bjuda hem lite kompisar att hjälpa till! ( Så räknar med ca 115-120´ att bli klar med platta och dragning till service, borde täcka dem flesta utgifterna).
Så det är helt klart värt att göra det själv om man vet hur man ska göra, samt inte känner att man måste ha någon att skylla på om det skulle visa sig att det uppstår fel.
Var dock noga med att följa gällande byggnadsregler och rekommendationer (t.ex Hus och anläggnings AMA).
Jag känner iaf att det inte är värt 90´000-100´000kr att någon annan gör jobbet åt mig.
Räcker med att man får betala multum för att huset ska bli ihopbyggt!
Lycka till iaf!
Jag sitter själv i tankar om bygga hus, men då med platta på mark.
Huset är på 135kvm boyta, säljaren erbjuder att fixa husgrunden (genom en annan entreprenör) för 207´000kr, då inkl dragning till servicen. Jag har vart runt och frågat på priser på:
Mackadam (utkört till tomt)
Lecabalk (6m)
Isolering (cellplast 100mm vit, 100mm blå)
Armeringsnät
Armeringshackar
Najjtråd
Betong (utkört)
Allt inklusive transporter går på ca 95´000kr inkl momsen. Sedan är det bara "hyra" in maskinisten och hans maskin för att jobba ca två dagar (helg?), och bjuda hem lite kompisar att hjälpa till! ( Så räknar med ca 115-120´ att bli klar med platta och dragning till service, borde täcka dem flesta utgifterna).
Så det är helt klart värt att göra det själv om man vet hur man ska göra, samt inte känner att man måste ha någon att skylla på om det skulle visa sig att det uppstår fel.
Var dock noga med att följa gällande byggnadsregler och rekommendationer (t.ex Hus och anläggnings AMA).
Jag känner iaf att det inte är värt 90´000-100´000kr att någon annan gör jobbet åt mig.
Räcker med att man får betala multum för att huset ska bli ihopbyggt!
Lycka till iaf!
Klicka här för att svara