Grund & Markarbeten
Fabian-Bom: Jag har en Woods DS28 och den är kanon. Du behöver dock tömma behållaren på ca 10L efter en dag. Så en slang ner i en golvbrunn är att rekommendera. Den har stått på i ett års tid nu och gör jobbet lika bra fortfarande.
Kjällman: Tyvärr inget vägbygg i närheten, jag får använda visa kortet istället :(
Tycho Brahe: [citat] Du menar at du gjorde allt själv inklusive blanda cementen? Så detta är materialkostnad?
Nyckelmossen: [citat] Du har helt rätt i att sand binder fukt. Men i det här fallet så pratar vi om kapillärkrafter (förmåga att suga upp vatten underifrån) då är sanden är dålig fuktbärare. :)
mdredfox8: Har ett nybyggt hus som jag nu ska börja med att fixa källaren som är på 40kvm. Grunden är en torpargrund med lecablock. Hur ska jag isolera väggarna rätt? vill sätta gips och måla dem.
Västerhaninge 17: Har läst om dom som har leca kulor under hela grunden som isolering ,krävs dock ett tjockare lager för att isolera lika bra som cellplast .Så du kan nog tryggt sova vidare:D
tomtletare: [citat] Det är säkert rätt att det inte gör så mycket men jag tycker det är onödigt. Kostnaden för en vettig armering är i sammanhanget försvinnande liten. Även då finns risk att det pricker men det blir finare sprickor. Ang tabellen som hänvisas i Thermisols hemida så är det rätt att vissa beteckningar är gamla men tabellen är fortfarande rätt. Den finns i annat format hos
carlbanan: Förutom att vägen ska hålla för timmerbilar, så kan du ju tänka på att rensa undan stenar i vägkanter, göra en ordentlig vändplan (30 m diameter).....Alternativt är ju ett T-kors med 30 meter åt båda hållen. Undvik också snäva kurvor och kraftiga lutningar (kan bli spännande på vintrarna)...Tror inte det behöver vara så avancerat....Vägen blir ju hur som helst sönderkörd
flyggrodan: Hej... Jag har precis lagt in en egen tråd om ett liknande problem... Jag har isolerat källaren samt dränerat enl alla konstens regler med ISODRÄN... Ovanpå isodrän-skivorna satte jag en plastlist (regnskydd?) enl rekommendationerna... Jag ska nu tilläggsisolera även sockeln.. (mellan isodränskivorna och min nyligen tilläggsisolerade träfasad) Ska jag ta bort plastlisten, eller ska jag
flyggrodan: Hej Jag hyrde en stor bensindriven bläster från en maskinuthyrningsfirma och fick samma goda resultat som bilden som fanns en bit upp... Först försökte jag med yxa, huggmejsel etc... Det viktiga var att inte ha vinkeln rakt mot väggen utan 20 - 45 grader... Hela grunden tog c:a 4 timmar att få godtagbar (70% tjära bort) Pst glöm inte fiberduken runt dräneringen va?
Maysan: [citat] antagligen har du sett HDFbjälklag eller Fillegran (plattbärlag) http://www.fardigbetong.se/produkter-tjanster/plattbarlag-skalvaggar.asp
Taggtroden: [citat] Jo, det blir med slikatfärg vi målar :) Det är i princip ingen puts kvar på väggen alls, men vi väntar nog tills vi dränerat om i alla fall :) Tack för tipsen :)
injonil: Jag fick tipset att prima (använda vidhäftare) på mitt nyslipade verkstadsgolv (betong) som ytfinish. Någon som har erfarenhet av att använda primer som ytfinish på betonggolv? Fördelar/nackelar jämfört med oxanolja, en- och tvåkomponetsfärg etc?
Per-Erik: Mögglet kan ju ha funnits under golvet redan innan ni drännerade om. Eller? Riv ut golvet, ta bort mögglet.
sommartorpet3: Jag skall gjuta en sockel till en mur, 30cm bred och 10cm djup med 3st. 10mm armeringsjärn. Muren skall bestå av mursten 39x14x19cm 1m hög som jag limmar med pl400. Är det dumt att lägga första varvet sten direkt på betongen innan den har brunnit? I så fall när är det lämpligt att lägga dit stenarna? Kan man låta betongen brinna lite för att få det stabilare ? Skall börja i
Gregers: Bra synpunkter och här kommer några svar. Tack! Vi vill (kan inte) göra huset större pga att fönster är beställda och det blir struligt att rita om. (Observera att det är ett arkitektritat hus.) Vi kommer att ha trädäck runt hela huset. Vi har bilder på grunden innan gjutning som visar var värmeslingorna går.
Tommyboy: Jag gjöt en sula på berget för att sen mura upp lecan på denna. se bilder nedan http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Grunden/slides/IMG_0186.html
gaia: [citat] Du skriver att värmesystem är avstängd men är det tömt på vatten? Finns det vatten kvar i radiatorer som kan det komma därifrån också. Fuktfläckar vid taklistor? Kanske kommer det från taket/vinden eller läckande radiatorrör på övre våning? Uppröstad öppen expansionskärl på vinden är en klasisk fuktkälla :). Litet långsökt att fläckar vid taket kommer från
magnus74: Hej, Jag bor i ett 70-talshus med källare. Nuvarande väggkonstruktion i källaren är att reglarna är ingjutna i betongen och mellan reglarna sitter isolering (frigolit eller liknande). Till hösten kommer vi att dränera om då vi har bevisat hög fukthalt i vissa av reglarna. Frågan är nu vad vi bör använda för konstruktion istället på de väggar där vi river de gamla reglarna?
Engineer1980: ... Ser det ju lagom vackert ut att väggen hamnar 5cm längre ut än sockeln... Därför funderar jag ju på att isolera sockeln också, dels utseendemässigt, dels isoleringsmässigt... Med vad? Vanlig frigolit man täcker med hönsnät & putsar på? Finns specialplattor för detta? Har även dränerat och lagt platon runt grunden, ingen list på toppen... Hoppas att dessa plattor potentiellt
rollo: Har vid några tillfällen läst förslag att konveretera sedvanlig uteluftsventilerad krypgrund till inneluftsventilerad varmgrund genom att borra hål i trossbotten och undertrycksventilera grunden. Jag antar att detta förutsätter att grunden isoleras. Teoretiskt låter det tilltalande, men vilka erfarenheter finns? Frågan har kommit upp i en annan tråd men vill rikta frågan mer specifikt.
Marand55: Hej Vi ska äntligen påbörja arbetet med att göra bostadsyta av vår källare. Idag består den av en del som har varit garage samt ytterligare två rum, totalt ca 55 m2. Vi har under våren dränerat huset , använt pordrän och nu är det dags att börja invändigt. Ytan ska användas till förråd, kontor och tv-rum. Vi behöver anlita rörmokare, elektriker och allmänt hantverkskunnigt
Västerhaninge 17: http://www.fuktcentrum.lth.se/TorkaS/torkas.htm Ladda hem program och ställ in dina parametrar så får du en ungefärlig prognos,kolla även med betongleverantören.Dom skall veta
Danne12345: [citat] Ok, då är jag med. Jag tror att jag avvaktar och ser vad de säger när de kommer och kollar på tomten och skriver offert. Får försöka fundera ut om det är någonting som ska göras när de ändå är där som ska vara med i offerten. Kabelrör och liknande som kanske ska grävas ner. Edit: En riktig rookiefråga. Det är väl att föredra att elskåp är placerat vid tomgräns,
Västerhaninge 17: Min åsikt är att cellplast kontra stål talar för sig själv ,men pålning kan göra grunden till huset 2ggr så dyr. Om man tex har platta på mark(mer betong,armering)m.m.
sofiamagdalena: Har ett hus med "torpargrund". Har tänkt bygga ett växthus på tomten och av energispar anledningar tänkte jag placera huset emot ena långväggen på mitt hus. Men jag är lite orolig för hur "huset" kommer att reagera. Mest vad gäller fukt. Hitintills har det inte vart några problem. Huset är 100år och har stått sig än så länge. Det har tom legat plastmattor på alla golven i ca 20