12 431 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Gjuta källargolv kostnad?
Hej,
Jag skall gjuta nytt källargolv i tvätsstugan.
Jag har bilat upp golvet och bytt avloppsrör. Det finns utrymme för 20 cm isolering + ca 12 cm betong.
Tanken är att även gjuta in 20 mm golvvärmerör i betongen.
Jag kommer att behöva hjälp från entrepenör med detta och frågan är vad gjutingen kan kosta inkl isolering och läggning av gollvärmerören. Det går att komma åt med ränna från betongbil genom källarfönstret. Golvvytan är ca 15 kvm. Kostand för rörkokare som kopplar in till befintligt golvvärmesystem räknar jag som ett separat jobb.
Har ni tips på entrepenör som kan gjta i Stockholm?
Jag skall gjuta nytt källargolv i tvätsstugan.
Jag har bilat upp golvet och bytt avloppsrör. Det finns utrymme för 20 cm isolering + ca 12 cm betong.
Tanken är att även gjuta in 20 mm golvvärmerör i betongen.
Jag kommer att behöva hjälp från entrepenör med detta och frågan är vad gjutingen kan kosta inkl isolering och läggning av gollvärmerören. Det går att komma åt med ränna från betongbil genom källarfönstret. Golvvytan är ca 15 kvm. Kostand för rörkokare som kopplar in till befintligt golvvärmesystem räknar jag som ett separat jobb.
Har ni tips på entrepenör som kan gjta i Stockholm?
Vi betalade 19000kr + moms för c:a 23kvm i vår källare. då gjöt man en 7-8 cm armerad platta. Resultatet blev grymt bra. När gjutningen var klar låg golvet 8mm under golvlistnivå så det var bara att smacka dit klinkers så var allt tillbaks till det normala 
Skall göra 20kvm till här under hösten men funderar på att gjuta själv eller hitta någon billigare firma. Dom här körde med en betongblandarbil och en pumpbil, var 4 gubbar och gjorde jobbet på en halvtimme.
Har någon tips om billigare firmor så är jag också intresserad
Skall göra 20kvm till här under hösten men funderar på att gjuta själv eller hitta någon billigare firma. Dom här körde med en betongblandarbil och en pumpbil, var 4 gubbar och gjorde jobbet på en halvtimme.
Har någon tips om billigare firmor så är jag också intresserad
19000 ex moms för gjutningen enbart. då var isolering, armering och golvvärmeslangredan på plats.
Gjort i stockholm.
Tror dom använde såndär självkompakterande betong.
Gjort i stockholm.
Tror dom använde såndär självkompakterande betong.
Hej
Var varsam med golvvärme i källare, det kan bli så att man får fuktproblem istälet för varma torra golv. Detta pga fel istallation, dålig isolering mm. Golvvärmen värmer helt enkelt jordmassorna under plattan, även om man har isolerat under betongplattan sipprar det alltid ut en del värme till underliggande jordmassor. Fukten kan då börja vandra utåt mot källarväggarna och slå in i dessa med fuktgenomslag här.
Gör rätt så blir allt bra
Mvh
Exsnickarn
Var varsam med golvvärme i källare, det kan bli så att man får fuktproblem istälet för varma torra golv. Detta pga fel istallation, dålig isolering mm. Golvvärmen värmer helt enkelt jordmassorna under plattan, även om man har isolerat under betongplattan sipprar det alltid ut en del värme till underliggande jordmassor. Fukten kan då börja vandra utåt mot källarväggarna och slå in i dessa med fuktgenomslag här.
Gör rätt så blir allt bra
Mvh
Exsnickarn
Medlem
· Västra Götalandsregionen
· 49 inlägg
Klicka här för att svara