1 532 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Spånskivevägg i källare?!
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Hejsan!
Jag håller på och snyggar upp lite i tvättstugan nere i källaren i vårt hus från -57.
Där sitter en vägg som är liksom byggd på betongväggen, jag har inte brutit upp något utan ser att det är spånskiva som sitter på något och innuti detta kan jag känna mig till någon typ av isolering.
Även en bit plast som tittar fram har jag hittat.
Jag känner med en gång att detta inte kan vara bra?
Dessutom på en yttervägg.
Ska jag ta bort detta med detsamma?
Eller kan jag låta det sitta kvar till nästa sommar när vi ska dränera?
Jag vet inte när det kan ha gjorts, verkar inte så gammalt, men jag vet att det måste ha kommit upp för minst sju år sedan.
Vad säger ni?
Jag håller på och snyggar upp lite i tvättstugan nere i källaren i vårt hus från -57.
Där sitter en vägg som är liksom byggd på betongväggen, jag har inte brutit upp något utan ser att det är spånskiva som sitter på något och innuti detta kan jag känna mig till någon typ av isolering.
Även en bit plast som tittar fram har jag hittat.
Jag känner med en gång att detta inte kan vara bra?
Dessutom på en yttervägg.
Ska jag ta bort detta med detsamma?
Eller kan jag låta det sitta kvar till nästa sommar när vi ska dränera?
Jag vet inte när det kan ha gjorts, verkar inte så gammalt, men jag vet att det måste ha kommit upp för minst sju år sedan.
Vad säger ni?
låter som samma konstruktion som jag har i min tvättstuga.
Någon form av Plast mot lättbetongväggen och sedan Träreglar mot ytterväggen. Glasulls Isolering i mellan reglarna, spånskiva (typ 10 mm) och till slut en härlig Röd mönstrad tapet ala 70-talet.
Hos mig så har det läckt in vatten så spånskivan har sugit upp det och bildat en stor puckel i mellan 2 reglar.
Jag har låtit bli att riva, då jag inte har haft tid att renovera om hela tvättstugan. Nu har jag just avslutat min dränering, och kommer att börja riva här fram över.
Men en bra konstruktion är det som sagt var inte..
Om ni inte bor nere i källaren så kan det nog vänta till ni drännerar.. Det som kan ha hänt är att du fått möggel i väggen, så du ska riva det och sanera efter att du har drännerat.
Någon form av Plast mot lättbetongväggen och sedan Träreglar mot ytterväggen. Glasulls Isolering i mellan reglarna, spånskiva (typ 10 mm) och till slut en härlig Röd mönstrad tapet ala 70-talet.
Hos mig så har det läckt in vatten så spånskivan har sugit upp det och bildat en stor puckel i mellan 2 reglar.
Jag har låtit bli att riva, då jag inte har haft tid att renovera om hela tvättstugan. Nu har jag just avslutat min dränering, och kommer att börja riva här fram över.
Om ni inte bor nere i källaren så kan det nog vänta till ni drännerar.. Det som kan ha hänt är att du fått möggel i väggen, så du ska riva det och sanera efter att du har drännerat.
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Ja, det låter precis så som jag skulle gissa att väggen är byggd!Per-Erik skrev:låter som samma konstruktion som jag har i min tvättstuga.
Hmm... men då kanske det inte är någon fara om vi inte skulle orka dra ut den nu på en gång, utan låta den sitta ett tag till?
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Haha, när jag och min man kollade närmare på väggen så märkte vi att alla reglar var genomruttna och hade i princip låssnat från väggen redan, vilket inte alls syntes utifrån, där såg det hur fint ut som helst, så vi rev ut hela skiten
Gick lätt som en plätt.
Nu måste dock väggen målas på lite för den är inte så snygg, och ett jobb med att skrapa bort mögel och skit väntar...
Men men vi har som tur är ingen brådska!
Nu måste dock väggen målas på lite för den är inte så snygg, och ett jobb med att skrapa bort mögel och skit väntar...
Men men vi har som tur är ingen brådska!
När du målar så ska du måla med en färg som andas , tex silikat färg.. annars får du puts släpp efter ett tag eller så lossnar färgen (om du har tur).
Fast det kanske du ska göra efter det att väggen är genom torr, putsen kan lossna i samband med att väggen torkar. så du måset ev knacka ner pusten & putsa om.
Så ha inte brottom med att måla väggen..! Du får bra göra om det..
Fast det kanske du ska göra efter det att väggen är genom torr, putsen kan lossna i samband med att väggen torkar. så du måset ev knacka ner pusten & putsa om.
Så ha inte brottom med att måla väggen..! Du får bra göra om det..
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Jo, det blir med slikatfärg vi målarPer-Erik skrev:När du målar så ska du måla med en färg som andas , tex silikat färg.. annars får du puts släpp efter ett tag eller så lossnar färgen (om du har tur).
Så ha inte brottom med att måla väggen..! Du får bra göra om det..![]()
Det är i princip ingen puts kvar på väggen alls, men vi väntar nog tills vi dränerat om i alla fall
Tack för tipsen
Klicka här för att svara