T
totte2: Leter efter någon som kan leverera gårdssingel till en vettig kostnad, bor i Motala. Någon som har något förslag?
0 svar · 2,0k läst
A
adde.k: [citat] jo, det går ju inte att lägga den på undersidan av nätet, det inser jag när jag tänker efter... Och så mycke mer betong går det ju inte åt om man gör 100mm istället heller... får se om jag lägger den på plasten eller på armeringsnätet... Men det verkar ju iofs lättare att lägga den på plasten, om inte annat lättare att krypa runt på plasten än på armeringen... Tack
7 svar · 2,2k läst
M
MALT73: Hej Alla, har nyss införskaffat ett gammalt 20-tals hus som skall i det närmaste helrenoveras. Golven skall upp och vattenburen golvvärme skall in. Har varit ganska inställd på att ha kvar krypgrunden men efter att ha läst både det ena och det andra om att ändra i gamla husgrunder så skulle det kännas ganska skönt att bara gjuta igen och förhoppningsvis slippa alla ev. framtida
0 svar · 1,2k läst
M
MALT73: Fick rådet att ta bort en "kattlucka" som det säkert finns, tråckla in handen med en digitalkamera och knäppa bilder med blixt, mögel och dyl skall man tydligen se bättre då än med ficklampa lycka till
2 svar · 1,2k läst
L
linkentuss_: Hej. kul med ett norskt inlägg:-) vårt hus från -49 har samma fläckar på golvet. vi har dränerat och isolerat med isodrän skivor förra sommaren å d har inte påverkat fuktfläckarna alls på golvet. hos oss verkar det vara fuktigare där avloppsrören ligger, de är bytta för ca 10år sen så de borde inte vara sönder. Den norska förlaringen med kondens låter helt trolig tycker jag.
6 svar · 2,0k läst
M
Mats: bygg-ama säger väl 3mm per meter eller 5 mm på två meter om jag minns rätt
3 svar · 2,8k läst
F
fsn: Dagvatten och dränering skall inte kopplas ihop i närheten av huset. Vid längvarigt regn kan det bli övertryck eller vad man skall kalla det. Kan bli så illa att man istället fyller dräneringsrören och trycker in vatten i marken runt grunden istället för tvärtom.Längre ner/bort från huset efter ett skapligt fall kan man dra ihop dagvatten och dränering i nån hemmasnickrad
7 svar · 2,4k läst
R
rollo: "Lätt förhöjda värden under gränsvärdet" låter inte särskilt problematiskt. Tydligen finns ingen mikrobiell påväxt och ingen lukt. Alla krypgrunder (100%) har "lätt förhöjda värden" vid denna tiden på året. Jag tycker man kan vänta med att göra ngt för tillfället. Skaffa en trådlös hygrometer och håll koll på läget under en sommarsäsong så får du koll på hur klimatet
3 svar · 2,1k läst
G
GunSjo: Slangvattenpass, höjdmarkering runt huset - logiskt, enkelt och finurligt. Har fått inspiration. Ger mig ut i diket imorgon. Tack för Er hjälp. /GunSjo
4 svar · 4,0k läst
M
mocca66: Vet inte om det är möjligt för dig, men vi skippade våran krypgrund som var mkt kraftigt angripen av fukt och mögel...vi fyllde igen krygrunden och gjöt en betongplatta istället..ska kanske tillägga att vi blåste ut hela huset (inga mellanväggar var bärande)fyllde upp med tvättat grus,30 cm cellplast,golvvärmeslang,armering..och sen gjöt en 10 cm tjock betongplatta.
1 svar · 1,3k läst
V
vedeldaren: Vi använde slamsugningsbil. Dom hade en speciel för ändamålet så dom spolade och sög så vi fick ner en ring till innuti dom andra. Kostade ca 2000 kronor allt ihopa.
3 svar · 2,6k läst
M
Mike77: Nu är det iallafall klart blev isodrän. Markvattnet står 50cm under sula i botten på pumpbrunnen så allt ska nog funka nu. Har inte varit stora fukt problem och nu hoppas jag dom kommer vara obefintliga. Tack för alla svar och råd
22 svar · 5,3k läst
M
Mats: Den ligger en bit ned i listan med alla delforum. http://www.byggahus.se/forum/k-pes-bytes/
3 svar · 2,0k läst
J
jazzgossen: Är det någon som har erfarenhet av Nisolex eller LFS-25? (Se här). Jag ska plasta och ev. isolera marken i min krypgrund, och enligt beskrivningen på deras hemsida verkar det lockande. Isolervärdet för Nisolex anges till 14 mW/mK. Är det bra?
0 svar · 5,6k läst
B
Berka81: Tack för ditt svar! Jag skall ha två golvbrunnar + ett uppstick för ett handfat i förrådsdelen på garaget. om jag gör ett snabbt överslag så innebär priset 332 600:- / 182+55m2 = ca 1400:-/m2... vVilket jag tycker är ganska bra, men då ska man ha i åtanke att då ingår även avloppet i dom pengarna + stenkista och ingrävning av el&tele samt vatten, och sist men inte minst så
3 svar · 2,2k läst
7
780xlt: Jag har torpargrund. Lecablock med fuktspärrmatta. Men nu behöver jag dra 2 st rör (ca 60 mm diam) för el och vatten ut från torpargrunden ut på tomten. Men vad är bäst att borra med i lecablocken så att minsta möjliga del av blocket går sönder (jag tänker att det i lecan mycket väl kan gå sönder längs borrningen) ? Hur gör jag genom fuktspärrmatten? Skall jag försöka täta
0 svar · 2,1k läst
M
Mowi300: Tack för tipsen, om det blir ändring av planen så lutar det nog åt ett tunt lager cellplast i så fall. Dräneringen hoppar jag nog dock över då underkant på plattan ligger 35 cm över gatan. Kommer vattnet upp dit får man nog flytta vidare i vilket fall. Möjligtvis lägger jag en dänering mot gräsmattan i bakkant. Grannens hus/garage ligger två meter från mitt garage och vårt hus
4 svar · 3,0k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Mer bilder utifrån. Det satt asfaboard ned till underkant på den liggande regeln och en plastremsa utanpå mellan underkant syll och uppåt ca 30cm hög. Asfaboarden i väggen luktade starkt och det har smittat isoleringen och delar av träet, dock inte syllen:) Ska byta det som luktar och sätta dit fasadboard istället. Tror inte att det är så illa i hela huset utan det är i rummet
4 svar · 4,4k läst
·
C
carlbanan: Jag hade nog gjort som du tänker.....Gjut en sula med armering först bara, mura upp lecablock och sätt nån ventil där så blir det nog bra.... Borde ju gå att använda nå fuktokänsliga skivor som trossbotten också för säkerhets skull...
1 svar · 1,2k läst
C
carlbanan: Låter ju konstigt att en lastbil kör sönder vägen sådär? Låter som att det borde vara asfalten det var fel på.... Men men, har för mig att det står nåt i REV om att man kan bli skyldig att ersätta tillfälligt slitage på vägen....T ex om en skogsägare skulle avverka så får han sedan återställa vägen.... Eller kanske betala högre avgift....Man räknar på ton/km....
4 svar · 1,9k läst
FredrikR
FredrikR: Gokväller! Vad bör man räkna för med kostnader för att få ett garaget rivet och bortkört, samt urgrävt för 78m2 ny platta. Garaget som ska rivas är murat av 'betongsuggor' med plåttak och platta gjuten i omgångar/flera sektioner. Taket är av plåt med lite trä i takstolar och gavlar, dett kan ja utan problem lösa själv (bortforsling) om en grävare 'river loss det'. Det är på
0 svar · 2,2k läst
DrömBygge
DrömBygge: Finns det någon med mer erfarenhet av Ecogrund? Vet inte om jag skulle våga mig på deras variant då man inte vet mer än vad som står på deras hemsida... :(
12 svar · 8,8k läst
swecul
swecul: Ok, nu har jag gjort första delen, gjorde en form som jag kan flytta vartefter jag går vidare. Sedan borrade jag ner armeringsjärn, och lade en tvärgående.. Sedan på med formen och se till att den står bra.. Till sist klafsa i bruket, det blev en blandning av betong och cement och det gick 50kg för formen jag gjorde, dvs två säckar.
9 svar · 1,5k läst
·
K
Kempa: Samma jobb som jag å min tjej också ska göra på mitt hus. undre bjälken på ena gaveln har ruttnat nu efter att ha legat där sen 1700-talet. men jag undrar hur många av dagens moderna hus det är som kommer hålla lika länge som dessa gamla timmerhusen.
1 svar · 13,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Med lättgrävd mark borde det väl inte gå på mer än 20' iaf, är det riktigt svårgrävt kan det flerdubblas. Sen kan det ev tillkomma lite fyllnadsmassor som täckning kring rören, för ca 4' - 8'. Men det han gräver upp kan också gå att sätta runt rören om det är fint material. Ta inte för liten maskin iaf, då tar det längre tid och blir dyrare även om timkostnaden är lägre.
3 svar · 3,5k läst
A
alexandraan: Tur att jag själv svarar/uppdaterar min tråd då ingen annan gör det....:) Nu har jag handjagat upp hela grunden ca 3,5 dm.... http://www.ladda-upp.com/bilder/6770/dr-C3-A4nering2 Hur går jag vidare vad är bäst att göra??? Kom igen nu några bygg genier finns det väl här? //Michael Blomberg
2 svar · 12,7k läst
P
perr11: Hej Tänkte flytta växthuset mitt och göra så att det kommer upp lite. Genom att ställa det på stenblock som har storleken 390x190x140. Nu till frågan vad ska man göra under stenarna. Tycker ni att jag bara ska ställa stenarna på backen eller ska man gräva ut och lägga grus, sand eller stenmjöl eller kom med förslag? Och i så fall hur mycket bör jag gräva ut? Kom gärna med
0 svar · 4,3k läst
D
dwedin: Jag skall gjuta en platta enl bilden, plattan blir 60 cm hög från mark och jag kommer därför att gjuta in L-balkar som stöd för en altan somskall byggas mot plattan, altandäcket kommer att ligga en nivå lägre, dvs ca. 19cm lägre än plattan. L-balkarna som skall bära altandäcket är ca. 40*40*4. Min fråga är om det kommer bli problem med köldvandring in i plattan via järnet, hur
0 svar · 4,7k läst
·
C
coss: tack för svaren bor i kedjehus utan dike så vart leder jag dräneringen? så antingen får jag väl strunta i dränering och bara ha dagvatten om man inte kan göra som El-micke säger samt sätta pp renssilar på stuprören. finns ju sådana självrensande.
5 svar · 13,7k läst
D
Daniel.C: Hej vi har planer på att bygga ett älvsbyhus modellen heter Tyr. Nu har jag några frågor till er jag har fått ett förslag från säljaren att det ska kosta ca 140000 att gräva ur för grunden och dra fram vatten ledningar och el ledningar in i grunden och sedan fylla igen när de har varit där och monterat krypgrunden.Matreal åtgången är ca 220-250 ton med singel/makadam.Tror ni jag
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.