Har gjutit en ny platta på ca 10cm inomhus för en vecka sedan och nu ska den torkas.

Just nu är vädret varmt, +25, och alla dörrar och fönster står öppna så att det fläktar på bra. Dock stänger jag på nätterna då det är fuktigt ute.

Jag har läst en del på detta forum om att en betongplatta ska torka flera veckor/månader innan man kan lägga golv. Jag vill försöka korta ner torktiden och funderar på att hyra/köpa en avfuktare.
Men hur länge behöver man en avfuktare? Om det behövs i flera veckor så blir det ju billigare att köpa en. Och hur vet man när det är klart, måste man mäta RF med ett instrument eller kan man lista ut det genom att se hur mycket vatten avfuktaren lyckats pressa ur sig på ett dygn elelr en vecka?

.

Nu har jag beställt en hygrometer och borrar ett hål i plattan för att stoppa ner givaren där.

Kommer att köra med en avfuktare på natten för att försöka korta ner torktiden. Men det vore bra om någon hade erfarenhet av detta och kunde komma med en gissning på hur lång tid det kan tänkas ta att torka plattan så att man får möjlighet att planera fortsättningen lite :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.