Hej!

Vi bor i ett tegelhus från 50-t. Nästa år planerar jag att göra en omdränering med tilläggsisolering utav källarväggen. Det jag funderar över är om jag skall isolera sockeln också. Naturligtvis är det bra om jag vill ha en varmare källare och mer energisnålt hus.

Eventuellt kommer det att se lustigt ut pga att sockeln kommer att sticka ut kanske 10 cm utanför teglet efter tilläggsisolering. Idag är sockeln jäms med teglet och det ser snyggt ut. Har ej tänkt att tilläggsisolera tegelväggen på utsidan, eftersom tegel ej kräver någon direkt underhåll.

Alternativet är att bara isolera under mark. Men med tanke på att det är sockeln som ändå kyler det mesta av källaren om det är -10 grader ute (under mark så är det ju varmare). Våran sockel är nästan 1 m hög.

Kompromissa!
Isolera 10cm under mark och välj 5cm ovan mark. Sätt dit en sockel mellan isolering och tegelfasad som bygger 70mm (denna typ av sockel kan man hitta på äldre trähus) Måla grunden mörkgrå eller liknande så kommer du inte att märka av nivåskillnaderna.

Tyckte det var synd att du inte hade fått ett enda svar :-/ Det bästa jag kunde komma på iallafall.
/CC

Tack skall du ha för ditt svar. Ja, en kompromiss är nog det bästa i detta fall. Ögat vänjer sig väl, med tiden. Och huset kommer att se ut som att står stadigt. En del som tilläggsisolerar fasaden glömmer att tilläggsisolera sockeln så får de får samma problem fast tvärtom. Fasaden bygger ut 15 cm utanför sockeln. Det är inte snyggt och hade lätt kunnat åtgärdats med att även isolera sockeln.

Hej... Jag har precis lagt in en egen tråd om ett liknande problem... Jag har isolerat källaren samt dränerat enl alla konstens regler med ISODRÄN...
Ovanpå isodrän-skivorna satte jag en plastlist (regnskydd?) enl rekommendationerna... Jag ska nu tilläggsisolera även sockeln.. (mellan isodränskivorna och min nyligen tilläggsisolerade träfasad) Ska jag ta bort plastlisten, eller ska jag ställa markskivan ovanpå plastlisten? Jag har 100mm ISODRÄn men har tänkt 50 eller 70mm uppåt, detta för att fasaden ska hänga utanför... Oj vad jag trasslar in mig :-) Kort och gott.. Hur gör jag i skarven mellan isodrän och isoleringen på sockeln... samt materialval?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.