2 367 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
marken under krypgrunden
Sida 1 av 2
Hej !
är på god väg med ett utbygge på befintligthus, utbygget går som i ett L i ena hörnet av huset, 2.5m ut .
när vi grävde grunden grävde vi "endast" för sulan och lecablockenså att det blev kvar jord på insidan av utbygget, det som förut var gräsmatta intill huset. (dock är matjorden bortskrapad, dvs jorden innanför är nersänkt med ca 20 cm mot marken utanför)
dock så blir det ju nu en hög (ca 1m högt) med jord mot befintligt hus innanför krypgrunden och ingen jord alls täcker sulan och leca blocken på insidan
se bild:

nu till frågan
kan det se ut så här ?
med tanke på att jag ska försöka täcka med ångspärr på marken...??!!
eller ska man gräva ut jordhögen jämnt med över hela ?
är på god väg med ett utbygge på befintligthus, utbygget går som i ett L i ena hörnet av huset, 2.5m ut .
när vi grävde grunden grävde vi "endast" för sulan och lecablockenså att det blev kvar jord på insidan av utbygget, det som förut var gräsmatta intill huset. (dock är matjorden bortskrapad, dvs jorden innanför är nersänkt med ca 20 cm mot marken utanför)
dock så blir det ju nu en hög (ca 1m högt) med jord mot befintligt hus innanför krypgrunden och ingen jord alls täcker sulan och leca blocken på insidan
se bild:
nu till frågan
kan det se ut så här ?
med tanke på att jag ska försöka täcka med ångspärr på marken...??!!
eller ska man gräva ut jordhögen jämnt med över hela ?
Jag håller också med. Gräv bort jorden och fyll på med singel.Ha sen en svag lutning ut från det befintliga huset och lägg sen på en åldersbeständig plast på singlet.Då får du bort fukten som kommer från marken in i grunden.Kan också isolera marken så får man inte så fuktigt på sommaren i grunden pga kondens.
En fråga: Varför vill du behålla jorden innanför? Jag är övertygad om att du ångrar dig om du inte gör det "riktigt" från början. Visst är det mycket jobb med grävningen, men det har du igen i det långa loppet. Jorden har ju en kapilärkraft som "suger" upp fukt, som du förvisso kan stoppa med plast, men det hade känts olustigt att bygga igen något sådant. Så jag säger, om igen, att du borde ta bort jorden helt och hållet. Då vet du att det inte är någon fara och därmed blir nattsömnen garanterat bra 
jo förstår era tankar, gör ju bygget själv med hjälp av en snickare som är pensionerad som kommer och hjälper till ibland, han sa att det inte gjorde något att den var där... bara man skalade av matjorden och att det var minst 70 cm till golvbjälkarna, vilket det är.
så det är därför den är kvar...
så det är därför den är kvar...
Bort med allt organiskt material minst en halvmeter sen dränerat sand eller makadam på med åldersbeständig plast...lägg på några stenar som håller plasten på plats,,,
jorden kan du jämna ut gräsmattan med
om det inte redan är golfgreen redan..
Mvh
jorden kan du jämna ut gräsmattan med
Mvh
Jag håller med makadam och plastfolieklubben, ut med jordhögen, in med någe grus
Jord direkt under folien kanske kan funka, men jag skulle inte chansa, hellre lägga lite energi på att göra rätt nu, än att göra om senare,,
Jord direkt under folien kanske kan funka, men jag skulle inte chansa, hellre lägga lite energi på att göra rätt nu, än att göra om senare,,
Ha Ha ! nej du det liknar mer ett landskap från 1:a världskriget, då det är mycket lera häromkring plus att jag blivit tvungen att ratta traktorgrävaren (som just i detta ögonblick har gått sönder med grävaggregatet i utbyggnaden) över det gräset...
så nu är man överlycklig, skulle använda traktorn med att gräva ur och sänka jordhögen, men när jag lyckats hålla på i ca 30 min stendör den, och vägrar att starta (motorn går knappt runt) så nu står den där mitt på gräset, med grävarmen i utbygget... jag som ville börja med resningen av stommen om någon vecka... nu blir det att börja meka motor istället.
Jo, principen är "inget organiskt i krypgrunden". Matjord räknast till det organiska.
Gräv bort all matjord ner till podsolen, fyll på med makadam, plastfolie ovanpå, möjligen lite sand på folien för att skydda den och hålla den på plats.
Gräv bort all matjord ner till podsolen, fyll på med makadam, plastfolie ovanpå, möjligen lite sand på folien för att skydda den och hålla den på plats.
när vi ändå pratar plastfolie, så har jag hört olika versioner om hur den ska ligga på marken.
antingen med en liten "öppning" från grunden så den kan andas, eller heltäckande över hela inanmätet.
någon som kan de senaste rönen ?
antingen med en liten "öppning" från grunden så den kan andas, eller heltäckande över hela inanmätet.
någon som kan de senaste rönen ?
Men om du lämnar lite oplastat, finns det väl ingen mening alls att plasta?
jo jag vet det är det jag tycker är konstigt med att lämna en öppen kant, det som sägs är att det ska vara en öppning på ca 20 cm från grunden (detta kanske är från -70 talet, när de började med krypgrundar) detta för att det ska kunna andas...
någon som hört/vet varför ?
Redigerat: