Vårat hus står på tomtgräns mot grannen där han har garageupfart och en liten rabat mot vårat hus. Han är inte av den typen som går och vattnar dagarna i ända och vi har idag inga fukt problem men funderar ändå på att gräva och isolera och då få dränerat på samma gång. Frågan är då om det går att göra enligt bild och då fortfarande låta grannen ha lite blommor mellan garageuppfarten och mitt hus. Vill inte heller låta honom komma för nära med asfalt då risken att bildörrar mm skadar fasaden. Tanken med detta är att lägga en platon eller annan plast som "tak" under jorden för att låta det vara blöt jord utanför som går att odla i utan att riskera vatten in mot huset.
Jag tycker det låter som en bra idé.
Bara inte platon mattan får för sig att röra på sig då den inte sitter fast.
Men det går kanske också att lösa på något sätt..
Fast det kanske inte är något problem..
Bara inte platon mattan får för sig att röra på sig då den inte sitter fast.
Men det går kanske också att lösa på något sätt..
Fast det kanske inte är något problem..
Skit i mattan, vatten kan alltid leta sig runt. Lägg i smacklera i planteringsytorna och där du skall ha en växt gräver du ut en gryta som du fyller med planteringsjord.
Leran håller vatten ganska bra och tätar av mot gruset.
Vill du vara hundra så kan du lägga duk mellan leran och gruset.
Med grus hoppas jag att du menar singel eller makadam.
Leran håller vatten ganska bra och tätar av mot gruset.
Vill du vara hundra så kan du lägga duk mellan leran och gruset.
Med grus hoppas jag att du menar singel eller makadam.
Tänkte att mattan skulle hjälpa till att hålla fukten i jorden så att den inte dräneras bort av gruset (ja jag menar makadam/singel) för att växterna inte ska stå för torrt. Tror inte att mattan flyttar på sig om den ligger några meter. Men där kan jag ha fel. Känns bättre med en fast bariär mellan makadam och jord än bara lera och geoduk som förövringt inte är medritad.
Just därför skall du ha lera. Leran behåller fukten. Jag arbetar som anläggare och
vanligtvis varvar vi bara upp makadam och lermassor(fukthållande massor) bredvid varandra tills vi är uppe i färdig markhöjd. Det kanske känns bättre med en fast barriär, men det är helt meningslöst. Den helgen du skulle lagt på att stå där med skyfflen kan du åka på picnic med familjen istället.
vanligtvis varvar vi bara upp makadam och lermassor(fukthållande massor) bredvid varandra tills vi är uppe i färdig markhöjd. Det kanske känns bättre med en fast barriär, men det är helt meningslöst. Den helgen du skulle lagt på att stå där med skyfflen kan du åka på picnic med familjen istället.
Men när ni gör på det viset lägger ni inte lera fram till kanske bara 10cm från fasaden va? Syns kanske dåligt på min skiss men det är ungefär det avståndet jag tänkte mig. 10-20 cm och normalt har man väll en gräns på iaf halvmeter om man lägger dränerande massor?
Klicka här för att svara