Jag ska stoppa ett större akvarium i källaren här hemma, men bottenplattan är inte jämn, och bänken som hör till akvariumet är inte justerbar, så då funderar jag på ifall man ska gjuta upp en liten platå som den kan stå på. men då funderar jag på hur svårt kan det vara att få den jämn, och hur ska jag göra? som ni vet så är ju glas ganska känsligt för spänningar, och man vill ju inte ha 500l vatten forsandes ut i rummet som i övrigt är inrett.

Enklaste är ju att se till att formens övre kanter är precis i våg och jämna. Sedan är det ju bara att dra av mot fomen, eventuellt så skulle jag kanske sparat en liten bit upp till formens överkant och lagt en finsats sista biten som jag slipade helt plan men stålslip och rätskiva. I värsta fall om det är extrema toleranser som krävs så är det ett riktigt fint betong spackel som krävs för sista finishen.

Bygg en ram som du väger i noga med vattenpass och mura i den?
Annars brukar man väl ha frigolit under akvariet för att ta de värsta ojämnheterna.

Eller så får du väl bygga fast någon sorts gängade fötter på din bänk så att du kan justera benen. Ett annat sätt är väl att fixa klotsar under benen och på så sätt väga in bänken rakt.

det är ju inte extremt noga, som det är nu så skiljer det mera än 5mm.
om jag har förstått det med flytspakling rätt så blir det inte helt rakt av sig själv va? så bygga en ram som man vägar in rätt låter som ett bra alternativ.

Shimsa hade funkat om man kommet åt tassarna, har taget ett hål i befintliga trägolvet då det var väldigt klent byggt och vågade itne ha karet direkt på det.

hur tror ni det blir, om man sätter dit avstängningslister och flytspaklar? ytan som ska spaklas blir 150X50cm hur jämt kan en som aldrig har flytspaklat tidigare få det?? kan man ta extra vatten så det flyter bättre kanske??

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.