Hejsan

Lb-hus har precis börjat schakta undan jorden för att kunna gjuta plattan till mitt hus, nu är dom nere på ungefär en meters djup där dom hitta fast mark.

Byggledaren sa att det kommer att det kommer att gå åt mer grus än det som är med i priset.

I priset så ingår det 1500kg per kvadrat, min fråga är vad blir tjockleken när man har paddat dom 1,5 ton,

vad är det för grus som man använder, är det makadam eller vad heter det?

ha det/ Andreas

Det ger ca 80 cm, kan variera en del.

tack för ditt svar, då kanske det inte går åt så mycket extra grus då, byggledaren ville höja huset lite till för att få rätt lutning på marken ut från huset, jag får se vad notan slutar på!!!

men vilken grus-sort är det man använder?

mvh Andreas

Grov osorterad makadam underst tex 0-40, 0-64 eller vad som nu finns, är det mkt djupt kan man börja med sprängsten också.

Fin sorterad överst, tex 8-16 , 16-32 finns många varianter, men man vill gärna ha rel fint mtrl allra överst för att kunna finjustera nivån enkelt.

Andreas, har du fått något pris på vad det extra gruset kostar per ton?

hejsan

i kontraktet står det att det kostar 250 kr per ton paddat och klart. det ingick 260 ton i priset, och idag hade dom kört dit nästan 300 ton och dom är inte uppe i nivå än, så det kommer att kosta litta mer..
Jag gissar att dom 250 tonnen skulle räcka till garaget också vilket dom inte har börjat med än

mvh Andreas

Hade du ingen offert? Har de räknat fel så får de en läxa på 50 ton som lär dem mängda bättre till nästa gång. Det skall du inte behöva betala för om ni har gjort upp om pris. Det är en smal sak att räkna ut exakt materialåtgång på en kubik när.
Det är bara att titta på ritningen och använda gångertabellen.

1,5 ton per m2 är ju väldigt generöst. De har ju inte räknat fel, i nästan alla fall får man lägga till det som inte ingår för att man ska komma upp i rätt höjd.

Redigerat:
skulle lb-hus ge mig en offert när dom inte vet hur marken ser ut under gräset??

finns det nån hus leverantör som gör det utan att ha gjort en geologiskt undersökning?

nä, jag gjorde ingen markundersökning utan dom pengarna lägger jag på grus istället, väldigt lite pengar i det stora hela.

mvh Andreas

Jag trodde du hade en offert. Tog det för givet.

tihimas skrev:
Jag trodde du hade en offert. Tog det för givet.
I dem flesta offerter står det vad som ingår, kommer det till saker eller om mängderna förändras så brukar man ha regleringspriser ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.