Köpte ett hus i okt. Vid besiktningen var det lite fukt i gruset och det syntes att det hade runnit vatten i krypgrunden.Vid tillträdet i dec var jag nere i gunden och då hade gruset torkat upp till min glädje. Efter tomten hade varit på besök, var jag nere i krypgrunden igen, då stod det 5-10 cm vatten i den lägsta delen av grunden! Det är inte några avlopps eller vatten rör som läcker!

Varifrån kommer vattnet?

Krypgrunden är ca 1,2 m djup. Är det så att grundvattnet går upp i grunden. På gårdsplanen 8m från huset står den gamla brunnen kvar och där står vattnet 80 cm under markytan!

Är det dräneringen det är fel på?
Grundmuren är till att se och ta på "torr". Därför käns det som det inte kommer uppe ifrån.

Kan det vara så att dagvatten och dräneringsvatten är kopplade i samma rör, så det trycker in dagvatten i grunden?

Huset är byggt 76, krypgrunden är städad och fin en plast ligger på alven och den är grusad!

Vad tror ni gott folk?

Skulle gissa på att du måste fixa till dräneringen. Du kan ju kolla så att dagvatten rören inte bara går ner i mark och vatten inte leds bort, men då borde du ha vatten i krypen var gång det regnat (eller snön smälter).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.