8 889 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Dränering runt plintar till fritidshus
Medlem
· Stockholms län
· 5 inlägg
Hej! Här kommer mitt första inlägg här på forumet. Har läst ett tag och är imponerad av diskussionen.
Vi håller precis på och bygger ute på landet och har gjutit plintarna. Nu försöker jag lista ut hur mycket man behöver bry sig om dräneringen runt plintarna - behövs det makadam eller finns det någon annan lösning? Räcker det med att lägga natursten närmast plinten, eller till och med bara med att fylla tillbaks den utgrävda jorden? Kanske ett dräneringsrör? Vore väldigt glad för expertråd. Bifogar tre bilder. Alla plintarna står på berg med armeringen nedborrad ca 10 cm i berget. Berget verkar luta hyfsat under mark. Det stora problemet med makadam är att huset ligger på en ö och det är svårt och dyrt att frakta ut ett ton med grus.



Vi håller precis på och bygger ute på landet och har gjutit plintarna. Nu försöker jag lista ut hur mycket man behöver bry sig om dräneringen runt plintarna - behövs det makadam eller finns det någon annan lösning? Räcker det med att lägga natursten närmast plinten, eller till och med bara med att fylla tillbaks den utgrävda jorden? Kanske ett dräneringsrör? Vore väldigt glad för expertråd. Bifogar tre bilder. Alla plintarna står på berg med armeringen nedborrad ca 10 cm i berget. Berget verkar luta hyfsat under mark. Det stora problemet med makadam är att huset ligger på en ö och det är svårt och dyrt att frakta ut ett ton med grus.



Du verkar ha grävt ner till bergytan och dubbat fast också.
Då tror jag inte att plintarna i sig behöver dräneras, men det kan vara klokt att dränera marken runt/under hela huset.
Beror naturligtvis på markens beskaffenhet och ytans lutning.
Fina gjutformar du hittat!
Då tror jag inte att plintarna i sig behöver dräneras, men det kan vara klokt att dränera marken runt/under hela huset.
Beror naturligtvis på markens beskaffenhet och ytans lutning.
Fina gjutformar du hittat!
Medlem
· Stockholms län
· 5 inlägg
Tack för svaret. Det var rätt svårt att få tag i fyrkantiga gjutformar, men det gick till slut! Många verkar ha gått över till runda, förstår det verkligen för papprören är väl stabilare, det går åt mindre betong och är säkert konstruktionsmässigt bättre också. Men fyrkantiga är snyggare! 
Medlem
· Stockholms län
· 5 inlägg
Ja, plintarna går ner till berget och armeringsjärnen har satts ner i borrade hål i berget. Som jag förstår det så är enda anledningen till att dränera runt plintarna att de inte ska suga upp fukt. Finns det någon annan anledning, som att de kan flytta på sig? Gör det verkligen något ifall de suger upp fukt om det ändå ligger ett lager isolerande material mellan plinten och syllen?
Medlem
· Stockholms län
· 5 inlägg
De här hittade jag på Vindö Byggvaror (http://www.vindobyggvaror.se/) sommaren 2008. Skulle gissa att de fortfarande har dem.
Klicka här för att svara