24 649 läst ·
46 svar
25k läst
46 svar
tillverkare av skivor typ Isodrän?
Lyfter denna tråd igen efter några års dvala.
Jag har sett att man på vissa byggen kombinerar "isodränskivor" och cellplastskivor (frigolit). Närmast väggen isodrän (eller motsvarande skiva av kulor), sen cellplastskiva, sen duk sen återfyllning.
Nån som vet mer om detta? Jag kan inte se att nån av tillverkarna av "isodränskivor" beskriver detta på sina sidor.
Kolla dessa bilder från bygget av Sony Ericsson nya kontor i Lund. Kan det vara ett sätt att spara pengar genom att man kan välja tunnare isodränskivor och ändå få bra isoleringseffekt mha cellplastskivan? Eller är det nån annan anledning?
Jag har sett att man på vissa byggen kombinerar "isodränskivor" och cellplastskivor (frigolit). Närmast väggen isodrän (eller motsvarande skiva av kulor), sen cellplastskiva, sen duk sen återfyllning.
Nån som vet mer om detta? Jag kan inte se att nån av tillverkarna av "isodränskivor" beskriver detta på sina sidor.
Kolla dessa bilder från bygget av Sony Ericsson nya kontor i Lund. Kan det vara ett sätt att spara pengar genom att man kan välja tunnare isodränskivor och ändå få bra isoleringseffekt mha cellplastskivan? Eller är det nån annan anledning?
kaffe_med_dopp skrev:Lyfter denna tråd igen efter några års dvala.
Jag pratade med min fackman i skaraborg som säger att man inte skall göra så, förklaringen är att det blir ett kallras, eftersom vattnet stannar i frigoliten vilket gör den riktigt kall vintertid och då får isodränskivan ingen effekt. Att sätta tvärtom, frigolit först och sedan isodrän är sämnre ändå, då får man in fukten i väggen istället.
Vill man ha mer isolering så får man sätta fler lager med isodränskivan ist sade han.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden