2 530 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Behöver jag padda avjämningen?
Hejsan,
Jag har billat bort golvet i en del av källaren. Under ligger sprängsten, småsten, grus. Jag har tagit bort ca 30-40 cm för at få plats med isolering. Jag har jämnat av med 4-8 makadam i ett lager av i snitt ca 10 cm (5-15 cm typ).
Behöver jag padda ner detta innan isoleringen? Eller räcker det med att traska runt lite "bryskt"..
Det är ett ganska trångt utrymme så jag kan tänka mig att det blir ganska besvärligt att ta sig runt med en padda utan att den gräver ner sig.
Nån som har nåt klokt att säga om detta?
Jag har billat bort golvet i en del av källaren. Under ligger sprängsten, småsten, grus. Jag har tagit bort ca 30-40 cm för at få plats med isolering. Jag har jämnat av med 4-8 makadam i ett lager av i snitt ca 10 cm (5-15 cm typ).
Behöver jag padda ner detta innan isoleringen? Eller räcker det med att traska runt lite "bryskt"..
Det är ett ganska trångt utrymme så jag kan tänka mig att det blir ganska besvärligt att ta sig runt med en padda utan att den gräver ner sig.
Nån som har nåt klokt att säga om detta?
Hej.
Makadam är egentligen inte packningsbart så du behöver varken padda eller traska runt. Detta enligt Sydsten.
Finns det ingen filler i materialet kan det heller inte sjunka ihopa så länge det förblir orört.
Makadam är egentligen inte packningsbart så du behöver varken padda eller traska runt. Detta enligt Sydsten.
Finns det ingen filler i materialet kan det heller inte sjunka ihopa så länge det förblir orört.
OK det låter ju bra. Det jag ändå kan känna mig lite orolig för är att makadamen kanske inte åkt ner ordentligt i alla ojämnheter som fanns. Men om man hoppar omkring där nere så torde det väl skaka ner i de ojämnheter som finns..
Kanske ska bjuda in till fest med massa dans...
Kanske ska bjuda in till fest med massa dans...
Hej igen.
Det gör naturligtvis inget om du hoppar runt i det fall du är osäker så dansa på. *L*
Det gör naturligtvis inget om du hoppar runt i det fall du är osäker så dansa på. *L*
Kom på ett annat tips. Vi brukar stöta med ett järnspett eller liknande för att vara säker på att få materialet att fylla ut, speciellt om det finns håligheter i sidled.
Jag var fundersam över samma sak när gjöt i badrummet, men de jag frågade sa alla samma sak att det räcker med att trampa ihop det med fötterna och isolera ovanpå senare. Så jag körde med krysslasern och en kratta, det blev plant och hårt. Isodrän i två lager ovanpå det, geoduk och sedan armerad betong.
Klicka här för att svara